Fiat Bravo opinie po oględzinach

Od wielu lat na polskich drogach królują auta kompaktowe, które świetnie sprawdzają się zarówno w mieście, jak i na trasie. Są dostępne z zarówno z silnikami benzynowymi, jak i diesla. Mają dość pojemny bagażnik, więc wizyta w sklepie, czy weekend w górach nie stanowi większego problemu. Dodatkowo, są tanie w utrzymaniu, a ze zdobyciem części nie ma najmniejszego problemu. Biorąc pod uwagę te aspekty oraz budżet 15-20 tys. zł dobrą propozycją jest Fiat Bravo. Wielu moich klientów decyduje się na ten model, dlatego też zebrałem parę pomocnych wskazówek przy jego zakupie.

Fiat Bravo opinie i podstawowe informacje

Fiat Bravo opinie

Fiat Bravo produkowany był w latach 2007-2014. Model ten w 2010r. przeszedł niewielki lifting, podczas którego nie dokonano znaczących zmian wizualnych, czy też konstrukcyjnych.

Samochód należy do segmentu C, czyli popularnych kompaktów – dobrze spisuje się w mieście, ale można również dość komfortowo podróżować nim po trasie.

Fiat Bravo opinie po oględzinach

Występuje tylko w jednej wersji nadwoziowej – jako 5-cio drzwiowy hatchback. W porównaniu do konkurentów, Bravo jest o 6 centymetrów krótszy od Forda Focusa, ale aż o 10 centymetrów dłuższy od Kia Cee’d, więc można powiedzieć, że Bravo jest średniej wielkości hatchbackiem. Na tylnej kanapie posiada system mocowania fotelików ISOFIX oraz dodatkowy nawiew, więc można potraktować go też jako auto rodzinne.

bagażnik fiat bravo

Bravo ma pojemny (jak na hatchbacka) i ustawny bagażnik, którego pojemność wynosi 400 litrów.

Fiat Bravo opinie o silnikach

Fiat Bravo z silnikiem 1.4 T-JET

Rozpocznę od najchętniej wybieranego silnika benzynowego 1.4 T-JET. Silnik ma pojemność 1368cm3 i generuje moc 120 lub 150KM. Silnik zasilany jest paliwem za pomocą wtrysku pośredniego, co oznacza, że wtryskiwacze benzyny umieszczone są w kolektorze dolotowym. To rozwiązanie daje możliwość założenia tańszej instalacji gazowej, niż w przypadku wtrysku bezpośredniego. Silnik doładowywany jest powietrzem za pomocą turbosprężarki, dzięki czemu ma stosunkowo dobrą dynamikę. Rozrząd napędzany jest paskiem z interwałem wymiany przypadającym na 120 tys. km. Dodatkowo, aby zminimalizować drgania silnika zastosowano w nim znane z diesli koło dwumasowe.
Pomiędzy wersją 120-konną a 150-konną można znaleźć kilka różnic np. różne turbosprężarki, wałki rozrządu, czy centralki sterująca wtryskiem, jednak śmiało można polecić obie odmiany.
Wspomnę jeszcze, że większość egzemplarzy z tym silnikiem współpracuje z 6-cio biegową słynną już skrzynią M32, o której napiszę w dalszej części. W egzemplarzach wyprodukowanych po 2010 występują zarówno skrzynie M32, czyli PCC544, jak i mniej awaryjne o oznaczeniu PCC635.

Fiat Bravo z silnikiem 1.9 multijet

Fiat Bravo 1.9 multijet 120km

Silnik wysokoprężny o pojemności 1910cm3 generujący 90KM, 120KM i 150KM. Silnik zasilany olejem napędowym za pomocą wtrysku bezpośredniego. Wyposażony jest w układ wtryskowy Common Rail II generacji i wtryski elektromagnetyczne firmy Bosh. Ich niewątpliwą zaletą jest możliwość taniej regeneracji. Silnik może występować z filtrem cząstek stałych DPF (przed zakupem można rozkodować oznaczenie na tabliczce znamionowej i sprawdzić, czy filtr występuje). Rozrząd napędzany jest paskiem, którego interwał wymiany następuje przy 120 tys. km. Jednostka jest bardzo trwała i niezawodna. Dodatkowo jest bardzo ekonomiczna – spalanie oscyluje w granicach 5-6l w zależności od stylu jazdy.

Pozostałe silniki

Powyżej wymieniłem dwa silniki, które najchętniej wybierane są przez moich klientów, ale oczywiście w całej gamie dostępnych jest więcej odmian benzynowych, jak i wysokoprężnych. Do gamy silników benzynowych należy również 1.4 SMPI 90km oraz 1.4 MultiAir 140km. Natomiast diesle występują również w odmianie 1.6 Multijet 90, 105 i 120km, oraz 2.0 JTD Multijet 165km. Jeżeli jesteś zainteresowany silnikiem, którego nie opisałem powyżej, pisz śmiało ;).

Fiat Bravo opinie o skrzyni M32

Skrzynia biegów M32
Skrzynia biegów M32

Skrzynia M32 stała się już sławna, niestety ze względu jej awaryjność. Psują się w niej łożyska, koła zębate, piasty, mechanizm różnicowy, a nawet pęka sama obudowa. Problemy zaczynają się zwykle od uszkodzonych łożysk, które szumią w trakcie jazdy. Często zauważam również skakanie gałki zmiany biegów (nawet w egzemplarzach z przebiegiem 50 tys. km), które najczęściej są oznaką luzów powstałych na wałkach. Na tym etapie warto już oddać skrzynię do regeneracji, ponieważ kolejne awarie są często następstwem zaniedbania tych objawów. Na szczęście są warsztaty specjalizujące się w regeneracji tych skrzyń. Skrzynia ta występuje w silnikach benzynowych 1.4 T-JET.

Fiat Bravo opinie o zawieszeniu

Przednie zawieszenie Bravo to kolumny McPhersona, z tyłu zastosowano prostą i niezawodną belkę skrętną. W Bravo trzeba uważać na korozję podwozia. Spotykam egzemplarze, w których występują naturalne naloty korozji tylko na elementach zawieszenia, jak i również takie, w których jest już zaawansowana korozja zawieszenia i elementów konstrukcyjnych. Wiele zależy od użytkowania samochodu, miejsca postoju i kraju pochodzenia.

Fiat Bravo opinie po oględzinach

Fiat Bravo grubość lakieru

Zabezpieczenie antykorozyjne elementów karoserii Fiata Bravo jest na dość wysokim poziomie. Sprawdzając wiele egzemplarzy, tylko nieliczne z nich miały ogniska korozji na progach, błotnikach i wewnętrznej stronie maski, czy klapy bagażnika. Fabryczna grubość lakieru mieści się w granicach 85-140µm. Jeżeli będziesz mierzyć powłokę i zobaczysz wartości odbiegające o ok. 20µm od tych, które podałem, niekoniecznie będzie oznaczać to ponowne lakierowanie, ponieważ musisz uwzględnić błąd pomiarowy miernika, czy różne rodzaje stosowanych lakierów. Podczas pomiaru najlepiej zapisuj wyniki, tak aby móc porównać wahania grubości lakieru na poszczególnych elementach.

Fiat Bravo, gdzie jest VIN

Podczas oględzin warto sprawdzić, czy numery VIN zgadzają się na samochodzie i w dokumentach. Numer VIN znajdziesz na pasie przednim oraz na podłodze pod nogami pasażera.

VIN FIAT BRAVO
Gdzie jest VIN Fiat bravo

Jak sprawdzić datę produkcji szyby we Fiacie Bravo

Każda oryginalna szyba w we Fiacie Bravo musi posiadać logo Fiata. Datę produkcji odczytasz z umieszczonych u dołu kropek i cyfry. Jak dokładnie rozczytywać daty i sprawdzić, czy szyba jest fabryczna, dowiesz się z artykułu o rozkodowaniu oznaczeń szyb w samochodzie.

Zaślepki serwisowe na kierownicy

Wielu handlarzy sprzedaje samochody powypadkowe, w których wystrzeliły poduszki powietrzne. Niestety profesjonalna naprawa całego układu jest nieopłacalna biorąc pod uwagę chęć jak największego zysku i stosunkowo niską cenę zakupu Fiata Bravo. Jest wiele sposobów na sprawdzenie, czy nie doszło do aktywowania systemów bezpieczeństwa, jednak jest to na tyle obszerny temat, że napisałem o tym dość obszerny rozdział w naszej książce :). Napiszę więc jeden aspekt, który nie jest w 100% wiarygodny, ale na pewno pomoże podczas oględzin.

Po wystrzale poduszki powietrznej kierowcy konieczny jest demontaż kierownicy. We Fiacie Bravo można w łatwy sposób sprawdzić, czy kierownica była demontowana. Wystarczy, że spojrzysz na zaślepki serwisowe na obudowie kierownicy i sprawdzisz, czy są one przebite. Jeżeli są przebite, oznacza to, że kierownica była demontowana. Pamiętaj jednak, że demontaż kierownicy nie zawsze musi być spowodowany wystrzałem poduszki, a choćby zerwaniem taśmy, czy naprawą aktywatorów klimatyzacji (co jest typową bolączką automatycznej klimatyzacji w tym modelu).

Fiat Bravo opinie po oględzinach
zaślepki serwisowe Fiat Bravo

Przebieg w sterownikach Fiata Bravo

Przed zakupem warto podłączyć samochód pod komputer i sprawdzić błędy, sterowniki, parametry bieżące i przebieg, ponieważ możesz się z nich sporo dowiedzieć o stanie samochodu. Przykładowo w komputerze diagnostycznym MaxiEcu przebieg Fiata Bravo możesz odczytać w sterowniku silnika.

Fiat Bravo przebieg

Darmowy dekoder VIN Fiat Bravo

Istnieją strony internetowe, które umożliwiają rozkodowanie numeru VIN i poznanie specyfikacji konkretnego egzemplarza całkowicie za darmo. W przypadku Fiata jedną z takich stron jest http://eper.fiatklubpolska.pl/. Możesz tam znaleźć m.in. dokładną datę produkcji samochodu, wyposażenie, czy schematy budowy konkretnych podzespołów.

Fiat Bravo oględziny samochodu

Powyżej napisałem tylko kilka z wielu aspektów, które należy sprawdzić podczas oględzin samochodu. Jeżeli chciałbyś żebyśmy dla Ciebie dokładnie sprawdzili samochód przed kupnem, napisz do nas śmiało na kontakt@jaksprawdzacauta.pl

Fiat Bravo opinie o modelu

Jeździłem już wieloma egzemplarzami Fiata Bravo, których nie sposób nawet policzyć. Muszę przyznać, że model ten jest ciekawą propozycją wśród kompaktów i dobrą alternatywą dla modeli z niemieckich koncernów. Za tą cenę oferuje całkiem sporo – sprawdzone i bezawaryjne jednostki, stosunkowo młode roczniki, ładne wnętrze, dobre właściwości jezdne i przede wszystkim niskie koszty eksploatacji. To wszystko powoduje, że jeżeli znajdziesz dobry egzemplarz, na pewno będziesz z niego zadowolony.

Reader Interactions

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz wiedzieć jak sprawdzić przebieg w każdym samochodzie?

MERCEDES PRZEBIEG

Poznaj 10 konkretnych sposobów na sprawdzenie przebiegu, z których korzystam podczas oględzin!