Jakie ciśnienie w oponach – jak sprawdzić wartości ciśnienia w oponach dla naszego samochodu?

Ciśnienie w oponach to bardzo istotna kwestia dla bezpieczeństwa kierowcy,
pasażerów i innych uczestników ruchu. Prawidłowe ciśnienie przekłada się na
przyczepność oraz skuteczność odprowadzania wody spod opony, a także na
stabilność pojazdu w zakrętach. Warto regularnie sprawdzać jego wartość –
zwłaszcza przed długą podróżą. Jak często należy kontrolować i regulować ciśnienie
oraz co jeszcze warto wiedzieć na ten temat?

Jakie powinno być ciśnienie w oponach?

Standardowe wartości dla samochodów osobowych wynoszą od około 2,2 do 2,7 bara.
Prawidłowy poziom ciśnienia może być jednak niższy lub wyższy od tego przedziału w
zależności od modelu i konstrukcji auta. Przykładowo dwa różne modele samochodów
wykorzystujących ten sam rozmiar np. opony 215/55 R16 mogą wymagać innego ciśnienia.

Wynika to z różnic konstrukcyjnych, przekładających się m.in. na masę pojazdu oraz jej
rozkład. Informację na ten temat znajdziemy na naklejce znamionowej. Może ona znajdować
się w różnych miejscach, na przykład m.in.:

  • na progu drzwi,
  • na słupku drzwi kierowcy,
  • na klapce wlewu paliwa,
  • obok koła zapasowego,
  • na pokrywie bagażnika.

Przeważnie dane są podzielone według rozmiaru opon oraz obciążenia pojazdu – co do
zasady w pełni załadowany pojazd będzie wymagać wyższego ciśnienia. To czynniki, które
warto ustalić przed pomiarem.

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach?

Sprawdzenie ciśnienia w oponach nie jest trudne – to czynność, którą powinien opanować
każdy kierowca. Potrzebne będzie jedynie odpowiednie urządzenie. Może to być podręczny
miernik ciśnienia, który warto mieć ze sobą w bagażniku samochodu, lub kompresor. Ten
drugi pozwoli dodatkowo uzupełnić ubytki ciśnienia. Taki sprzęt znajdziemy przy większości
stacji benzynowych. Korzystanie z obydwóch z nich wygląda bardzo podobnie: wystarczy
podłączyć miernik ciśnienia lub kompresor do wentyla opony i odczytać wartość wskazaną
przez urządzenie.
Całość trwa od kilku do kilkunastu sekund, a regularne kontrolowanie ciśnienia pozwoli
uniknąć wielu niebezpiecznych sytuacji. Należy przy tym pamiętać, że najbardziej precyzyjny
odczyt uzyskamy przy zimnych oponach ze względu na rozszerzalność powietrza przy
wyższych temperaturach. Z tego względu zaleca się odczekanie po zatrzymaniu auta kilku
minut przed wykonaniem pomiaru.

Ciśnienie w oponach a bezpieczeństwo jazdy

Utrzymanie właściwego ciśnienia w oponach to jeden z najważniejszych warunków dla
zachowania bezpieczeństwa na drodze. Przy poprawnych wartościach ogumienie może
pracować we właściwy sposób, zapewniając przyczepność i stabilność wymaganą przy
pokonywaniu zakrętów i wykonywaniu manewrów.
Jest to istotna kwestia również pod względem żywotności opon. Dzięki zachowaniu
właściwego ciśnienia zużycie ogumienia przebiega równomiernie, a ponadto opony są w
mniejszym stopniu narażone na nagłe przebicie czy inne uszkodzenia. Co więcej, optymalne
ciśnienie pozwala zminimalizować zużycie paliwa i poprawić komfort jazdy.

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach – jakie mogą być
konsekwencje?

Warto przede wszystkim pamiętać, że ciśnienie w oponach stopniowo się obniża wskutek
wpływu różnych czynników zewnętrznych. Mowa o kwestiach takich jak eksploatacja
ogumienia czy zmiany temperatury. Z tego względu ważne jest regularne sprawdzanie
ciśnienia. Należy przy tym jednak zaznaczyć, że ustawienie zbyt wysokiej wartości na

kompresorze nie sprawi, że będziemy mogli po prostu dopompować opony nieco później.
Zbyt duża wartość sprawia, że ogumienie nie przylega właściwie do nawierzchni. Zmniejsza
się przez to strefa kontaktu bieżnika z asfaltem, co negatywnie wpływa na przyczepność.
Konsekwencją jazdy ze zbyt wysokim ciśnieniem jest nieprawidłowe zużycie bieżnika oraz
zwiększenie zużycia paliwa.

Obniżenie ciśnienia w oponach

W przypadku zbyt niskiego ciśnienia możemy również spodziewać się większego zużycia
opon i zwiększenie ryzyka uszkodzeń. Przy zbyt niskim ciśnieniu ściana boczna mocniej
ugina się w zakrętach, co obniża stabilność. Do tego dochodzi także wydłużona droga
hamowania, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. W efekcie ryzyko wypadku wzrasta. Z tego
względu przed wyjazdem w dłuższą trasę zawsze należy sprawdzić poziom ciśnienia.
Co ciekawe, istnieją jednak pewne sytuacje, w których ciśnienie obniża się celowo. To
czynność, która może przydać się na przykład wtedy, gdy samochód jest zakopany w
śniegu, w błocie lub w piasku. Należy przy tym pamiętać, że po powrocie na płaską
nawierzchnię powinniśmy z powrotem dopompować opony do optymalnego poziomu – w
obydwóch czynnościach przyda się przenośny kompresor samochodowy.

Artykuł sponsorowany

Interakcje czytelnika

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *