Poniżej znajdziesz propozycje małych, miejskich samochodów, które kupisz do 10 tys. zł. Są to auta, których koszty utrzymania są bardzo małe, pod warunkiem, że kupisz dobry egzemplarz. Od razu powiem, że nie ważne, czy auto ma rok, dziesięć, czy dwadzieścia – możesz trafić na bubla, ale możesz też kupić bezwypadkowy egzemplarz w dobrym stanie technicznym. Tutaj znajdziesz 32 porady, jak sprawdzić samochód przed zakupem. Nie przedłużając, zacznijmy od pierwszej propozycji.
Małe auto dla kobiety do 10 tys. – Volkswagen Polo IV

Na pierwszy ogień idzie samochód niemieckiego koncernu, czyli Volkswagen Polo czwartej generacji. Do 10 tys. zł kupisz egzemplarz z lat 2002-2007. Polo występuje w czterech wersjach nadwoziowych: 3 i 5-cio drzwiowy hatchback, „uterenowiona” wersja cross oraz praktycznie niespotykany sedan.

W 2005r. auto przeszło facelifting, podczas którego zmieniono głównie kształt przednich reflektorów.
Bryła samochodu, wnętrze oraz cała konstrukcja są bardzo proste, co przekłada się oczywiście na niskie koszty ewentualnych napraw. Ze względu na to, że Polo należy do grupy VAG (Volkswagen, Seat, Audi, Skoda), części są tanie i łatwo dostępne, a żaden mechanik nie powinien mieć problemu z naprawą.
Na rynku dominują dwa silniki benzynowe 1.2 oraz 1.4.
Silnik 1.2 54KM 6V lub 1.2 64KM 12V to konstrukcja 3 cylindrowa. Przeważnie silniki 3 cylindrowe mają niską kulturę pracy, jednak w tym przypadku konstruktorzy zadbali o dobre wyważenie, przez co podczas jazdy można się nawet nie zorientować, że ma się do czynienia tylko z trzema cylindrami. Rozrząd napędzany jest teoretycznie bezobsługowym łańcuchem, jednak przy większych przebiegach lub zbyt rzadkiej wymianie oleju może dojść do jego rozciągnięcia. Podczas sprawdzania samochodu, przysłuchaj się, czy nie wydobywają się odgłosy rzężącego łańcucha z okolic rozrządu. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, w jakim dokładnie stanie jest rozrząd, po zakupie wybierz się do mechanika na jego kontrolę. Po liftingu zmodernizowano i poprawiono silnik oraz układ rozrządu, a moc zwiększono odpowiednio do 60KM i 70KM.
Silnik 1.4 75KM 16V to konstrukcja 4 cylindrowa. Jest trwała i niezawodna. Rozrząd napędzany jest paskiem, więc trzeba pamiętać o jego regularnej wymianie. Silnik dobrze współpracuje z gazem, więc szukając oszczędności warto wybrać ten wariat.

Jeżeli chodzi o wyposażenie może ono być skrajnie różne. Są egzemplarze całkowicie gołe (przeważnie z polskiego salonu), są też z dobrym wyposażeniem, które obejmuje m.in. podgrzewane fotele, lusterka, klimatyzację automatyczną, czy czujniki parkowania.
Samochód ma dość toporny wygląd, przez co wielu kobietom po prostu się nie podoba. Jeżeli jednak lubisz prostotę i niezawodność, Polo jest idealną propozycją. Dodatkowo, jeżeli jeździsz po szutrowych drogach, warto zainteresować się wersją Cross.
Małe auto dla kobiety do 10 tys. – Toyota Yaris

Tym razem z Niemiec przechodzimy w Japońską motoryzację, czyli Toyotę Yaris pierwszej generacji. Do 10 tys. zł dostępne są egzemplarze z lat 2002-2005. W 2003r. samochód przeszedł facelifting, który nie wprowadził znaczących zmian. Yaris występuje w wersji hatchback 3 i 5-cio drzwiowej oraz jako mikrovan zwany Yaris Verso.

Yaris występuje głównie z dwoma silnikami 1.0 i 1.3 oraz rzadziej spotykaną topową odmianą 1.5 106KM.
Silnik 1.0 16V VVT-i generuje moc 68KM. Zastosowano w nim zmienne fazy rozrządu, więc jak na swoją moc jest dość dynamiczny, a przy tym oszczędny.
Odmiana 1.3 VVT-i również ma zmienne fazy rozrządu. Rozpędza Yarisa w niespełna 11s. do setki spalając przy tym średnio 6.5l na 100km – to bardzo dobry wynik jak na miejski samochód.
Oby dwie jednostki mają rozrząd napędzany łańcuchem. Jest on bezobsługowy, jednak częstą usterką są wycieki oleju spod pokrywy łańcucha rozrządu – naprawa nie jest droga, a usterka może być dobrym argumentem do negocjacji ceny :). Kupując auto z tymi silnikami, musisz pamiętać, że mają one mechaniczną regulację luzu zaworowego, który trzeba kontrolować, a w razie wykrycia luzu, regulować.

Trzeba przyznać, że wnętrze jest ciekawiej zaprojektowane, niż w Volkswagenie, ale nie każdemu przypadną do gustu centralnie umieszczone zegary. Wiele egzemplarzy pochodzi z polskiego salonu, a co się z tym wiąże – mają ubogie wyposażenie, czasem nawet bez klimatyzacji! Podczas sprawdzania Yaris, zwróć uwagę na rdzę karoserii i podwozia oraz postaraj się ustalić, czy auto nie było użytkowane w szkole nauki jazdy!
Małe auto dla kobiety do 10 tys. – Fiat Panda II

Z Japonii przenosimy się do Polski, gdzie produkowany był Fiat Panda drugiej generacji. Do 10 tys. zł kupisz egzemplarze z 2008-2010r. Biorąc pod uwagę, że Panda produkowana była od 2003r. bezproblemowo znajdziesz auto nawet za 5-7 tys. Panda występuje tylko w nadwoziu 5-cio drzwiowego hatchbacka oraz podwyższonej wersji cross.

We wnętrzu Pandy nie doszukuj się miękkich tworzyw ani wymyślnych rozwiań – wszystko jest proste i łatwe w obsłudze. Bardzo dobra jest też widoczność, za sprawą dużych szyb i cienkich słupków. Gorzej z wyciszeniem, bo przy wyższych prędkościach, w kabinie jest po prostu głośno.
Na rynku dominują dwa silniki benzynowe: 1.1 i 1.2.
Silnik 1.1 8V generuje moc 54KM. Jest to bardzo prosta i bezawaryjna konstrukcja-dobra do jazdy w mieście, w trasie ma zdecydowanie za mało mocy.
Silnik 1.2 8V 60KM to również dobra jednostka, a pod względem dynamiki, radzi sobie o wiele lepiej niż 1.1. Przy odpowiednim serwisowaniu pokona nawet 500 tys. km bez poważnych awarii.
Ze względu na niską cenę oraz stosunkowo młode roczniki, Panda jest często używana jako samochód „roboczy”, przykładowo do rozwozu Pizzy. Trzeba bardzo uważać na takie egzemplarze.
Panda jest dobrym wyborem dla kobiet, dla których priorytetem są niskie koszty utrzymania, a samochód jest traktowany tylko jako narzędzie do przejazdu z punktu A do B.
Małe auto dla kobiety do 10 tys. – Renault Clio III

Tym razem propozycja prosto z Francji, czyli Renault Clio III. Do 10 tys. zł kupisz auto z 2005-2008r. Francuskie auta charakteryzują się dobrym stosunkiem ceny do rocznika i wyposażenia, które oferują. Clio oferowane jest jako hatchback w wersji 3 i 5-cio drzwiowej oraz kombi. Clio należy do segmentu B, czyli miejskich samochodów, jednak oferuje znacznie więcej niż wcześniej wspomniani poprzednicy.

Do 10 tys. królują wersje przedliftingowe z benzynową jednostką 1.6, oraz diesel 1.5dCi.
Silnik benzynowy 1.6 16V generuje moc 112KM. Jest to jednostka wolnossąca, czyli bez turbosprężarki. Sam silnik jest trwały i prosty, czasem zawodzi osprzęt typowy dla silników benzynowych, czyli np. cewki zapłonowe. Jeżeli planujesz dużo jeździć, rozważ instalację gazową. Chociaż do częstej jazdy, lepszym rozwiązaniem może okazać się wybór silnika 1.5dCi.
Silnik 1.5 dCi to silnik wysokoprężny generujący moc 68, 86 lub 106KM. Przy zakupie warto wybrać odmianę 86KM, ponieważ ma lepszą dynamikę niż wersja 68KM, a spalanie pozostaje na tym samym poziomie. W tych jednostkach stosowano dwa rodzaje układów wtryskowych: firmy Delphi i Siemens. Warto wybrać samochód z układem firmy Siemens, który jest mniej zawodny. Clio z jednostkami 68 i 86KM nie mają typowego osprzętu dieslowskiego, jak koło dwumasowe, czy filtr cząstek stałych. Zaskakujące jest bardzo niskie spalanie, na trasie wynosi ono 3.5l-4l, a w mieście 4l-5l. W silniku zdarzają się przypadki obracania panewek korbowodowych przy zbyt rzadkiej wymianie oleju, dlatego przed zakupem warto uzyskać potwierdzenie odpowiedniego serwisowania samochodu.
Silnik 1.5dCi 106KM jest również dobrym wyborem jednak głównie do jazdy na trasach. Posiada turbinę ze zmienną geometrią oraz koło dwumasowe, które nie lubi dużych wibracji powstających głównie przy niskich prędkościach obrotowych np. jeżdżąc po mieście. Część sprowadzonych egzemplarzy wyposażona jest również filtr cząstek stałych FAP, który podczas jazdy w mieście może często się zapychać, a w konsekwencji doprowadzić do jego awarii.
Jak na tamte lata, wygląd Clio jest bardzo nowoczesny. Znajdziesz wiele egzemplarzy bardzo dobrze wyposażonych np. w klimatyzację automatyczną, doświetlanie zakrętów, półskórzane fotele, wielofunkcyjną kierownicę, tempomat, czy światła xenonowe.
Clio jest idealną propozycją dla kobiet, które szukają nowocześnie wyglądającego oraz dobrze wyposażonego samochodu za rozsądne pieniądze. Jednak w porównaniu z poprzednikami, Clio jest względnie bardziej awaryjne, a naprawy nie podejmie się każdy mechanik.
Małe auto dla kobiety do 10 tys. – Ford Focus 2

Jeżeli jednak powyższe propozycje są trochę za małe i wolałabyś bardziej komfortowy samochód, dobrą propozycją będzie Ford Focus drugiej generacji. Do 10 tys. zł przeważają egzemplarze z lat 2005-2007. Focus występuje w wersji hatchback, sedan oraz kombi.

We wnętrzu jest więcej miejsca niż u poprzedników. Materiały i plastiki są również lepszej jakości. Focus ma elektryczne wspomaganie kierownicy, dzięki któremu możesz bezproblemowo manewrować po mieście i na parkingu. Komfort podróżowania również jest na wyższym poziomie, dzięki zastosowaniu zawieszenia wielowahaczowego. Oczywiście komfort wiąże się też z większymi wydatkami, ponieważ wielowahacz jest droższy w ewentualnych naprawach w porównaniu do belki, którą mają poprzednicy.
W ogłoszeniach dominują silniki benzynowe 1.6 oraz 1.8.
Silnik 1.6 16V Duratec generuje moc 100KM. Jest on oparty na starej i niezawodnej konstrukcji Zetec. Rozrząd napędzany jest paskiem, który należy regularnie (co ok. 100 tys. km) wymieniać. Spalanie wynosi ok 8l/100KM.
Silnik 1.8 16V Duratec generuje moc 125KM. Jest również oparty na tej samej konstrukcji co jednostka 1.6. Rozrząd napędzany jest łańcuchem. Z reguły jest on bezobsługowy, jednak warto go skontrolować po zakupie. Obydwie jednostki nadają się do gazu, pod warunkiem założenia dobrej instalacji. Źle dobrana i serwisowana instalacja może skutkować wypaleniem gniazd zaworowych.
Focus jest dobrym samochodem do miasta, ale również na dłuższe wypady. Jest to również dobra opcja dla rodziny z dziećmi. Focus nie należy do aut awaryjnych, jednak jeżeli coś się już zepsuje, części oraz naprawą będą trochę droższe niż u poprzedników.
Jaki samochód wybrać?
Bez względu na to, jaki model samochodu wybierzesz, najważniejszą kwestią jest to, aby był w dobrym stanie technicznym oraz nie był po poważnym wypadku. Przed zakupem warto też obejrzeć samochód od spodu i zwrócić szczególną uwagę na korozję oraz wycieki. Doskonale zdaję sobie sprawę, że zakup dobrego samochodu nie jest prostym zadaniem, dlatego przygotowaliśmy checklistę, która przeprowadzi Cię krok po kroku przez oględziny. Możesz też przeczytać nasz kompleksowy poradnik, w którym opisujemy cały proces – od wyboru, poprzez sprawdzenie aż do zakupu samochodu.
Świetny blog! Zachęcamy do rejestracji na MocnaGrupaBlogerow.pl ! 🙂