W dniach 11.12.2024-01.01.2025 przebywamy na urlopie. Zamówienia ze sklepu (historie serwisowe oraz wyposażenia) realizowane są na bieżąco.

Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem – co oznacza?

Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem – co oznacza?

Układ hamulcowy w samochodzie, jak już pewnie wiesz, ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. A właśnie tego układu dotyczy czerwona kontrolka z wykrzyknikiem, dlatego powinieneś wiedzieć jak się zachować, gdy się zaświeci. Ale czy zawsze musi oznaczać poważną usterkę jak sugeruje kolor? Tego dowiesz się w poniższym wpisie.

Układ hamulcowy-podstawowe informacje

Tak jak wspomniałem już we wstępnie, czerwona kontrolka z wykrzyknikiem w większości przypadków oznacza niesprawność układu hamulcowego. Zanim jednak przejdę do powodów jej występowania, podam kilka bardzo podstawowych informacji na temat tego układu:

  • Każdy samochód musi posiadać 2 układy hamulcowe: podstawowy (roboczy) i dodatkowy (awaryjny, ręczny)
  • W układzie znajduje się płyn hamulcowy (hamulce działają na zasadzie prasy hydraulicznej)
  • W samochodzie zwykle stosuje się dwa obwody hamulcowe, dlatego, nawet jeżeli dojdzie do awarii jednego z nich, pozostaje drugi, który pozwoli na bezpieczne zatrzymanie pojazdu
  • Hamowanie odbywa się na zasadzie tarcia między klockiem a tarczą

Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem

czerwona kontrolka z wykrzyknikiem

Jeżeli już podstawy mamy za sobą, pora na najczęstsze powody świecenia kontrolki:

  1. Zaciągnięty hamulec ręczny – kontrolka informuje o zaciągniętym hamulcu awaryjnym i przypomina o wyłączeniu go przed rozpoczęciem jazdy. Jeżeli ręczny nie został opuszczony do końca lub występuje problem z jego czujnikiem, kontrolka będzie się świecić. Większość samochodów posiada jednak osobną kontrolkę informującą o zaciągniętym hamulcu (duża litera P w okręgu zamiast wykrzyknika). W takim przypadku czerwona kontrolka z wykrzyknikiem będzie oznaczała inny problem.
  2. Niski poziom płynu hamulcowego – to najczęstsza przyczyna świecenia tej kontrolki. Powodem niskiego poziomu płynu hamulcowego jest zwykle nieszczelny układ hamulcowy. Zdarza się również, że przez mocno zużyte klocki, tłoczki bardziej się wysuwają, przez co poziom płynu w zbiorniczku opada i może powodować zapalenie lampki ostrzegawczej. Jest jeszcze jedna sytuacja, w której kontrolka może się pojawiać w kontekście niskiego poziomu płynu. Jeżeli ilość płynu jest na granicznym poziomie (minimalnym) podczas dynamicznego ruszania, pokonywania zakrętów itp. płyn może się przemieścić, powodując chwilowe zaświecenie kontrolki.
  3. Awaria czujnika– układ hamulcowy posiada wiele czujników (np. poziomu płynu hamulcowego, hamulca ręcznego). Jeżeli jeden z nich nie działa, zostanie to zasygnalizowane poprzez zapalenie kontrolki.
  4. Spalona żarówka świateł stop.
  5. Zablokowany zacisk hamulca.
  6. Nierówne ciśnienie w układzie.

Uwaga: Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem może wyświetlać się też podczas błędów systemu ABS czy ESP. Będzie wtedy palić się w towarzystwie odpowiednich kontrolek. Ten temat poruszymy szczegółowo we wpisie dotyczącym kontrolki ABS.

[siteorigin_widget class=”WP_Widget_Media_Image”]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”]

Jak się zachować?

Jeżeli czerwona kontrolka z wykrzyknikiem zaświeci się podczas jazdy lub nie zgaśnie zaraz po przekręceniu kluczyka w stacyjce, powinieneś zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i spróbować ustalić powód jej świecenia. Na szczęście w większości przypadków nie będą to poważne awarie. Co więc zrobić?

  1. Po pierwsze sprawdź, czy nie zapomniałeś opuścić hamulca postojowego lub, czy jest opuszczony do samego końca (oczywiście, jeżeli nie posiadasz osobnej kontrolki do hamulca ręcznego).
  2. W drugiej kolejności sprawdź ilość płynu hamulcowego. Jeżeli jest go za mało prawdopodobnie wystarczy dolać go trochę, aby kontrolka zgasła. Ważne, abyś ustalił, czy układ hamulcowy nie ma wycieków. Aby to zrobić mocno naciskaj pedał hamulca przez kilkadziesiąt sekund przy włączonym silniku. Jeżeli pod autem, najczęściej w okolicach kół zobaczysz plamy płynu hamulcowego, oznacza to wyciek (mała nieszczelność układu może być niezauważalna). Zwróć też uwagę na działanie hamulca, nie może wpadać w podłogę lub być zbyt „miękki”.
  3. Jeśli kontrolka nadal się świeci możesz sprawdzić, czy wszystkie światła stopu są sprawne. Jeżeli nie, wymień niesprawną żarówkę
  4. Hamulec ręczny opuszczony, płyn hamulcowy w normie, światła świecą bez zarzutu, a kontrolka nadal się pali? Przyczyn może być jeszcze kilka np. niesprawny czujnik, jednak tego nie zweryfikujesz bez specjalistycznej wiedzy i urządzeń.

Jeżeli zauważysz wyciek płynu, dziwną pracę pedału hamulca, pogorszenie hamowania, ściąganie na jedną stronę podczas hamowana itp. nie powinieneś kontynuować jazdy. Jeżeli jednak nie zauważyłeś wcześniej wymienionych objawów możesz, ostrożnie pojechać do mechanika, aby ustalić przyczyny świecenia czerwonej kontrolki z wykrzyknikiem.  Zobacz także co oznaczają inne kontrolki w samochodzie.

Polub nas na facebooku i bądź na bieżąco ze wszystkimi kontrolkami 🙂

[siteorigin_widget class=”WP_Widget_Custom_HTML”]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_PostCarousel_Widget”] -->

Reader Interactions

Komentarze

  1. skoda rapid

    zapalila się czerwona kontrolka z wykrzyknikiem wraz z ABS i kontrola trakcji pomaranczowe sprawdzono plyn poprawnie wycieków brak chamulce dzialaja poprawnie podpięty komputer blad uklad chamulcowy i zadnych podpowiedzi czego szukac i gdzie wczesniej dwa razy blad cisnienia w kolach Skofa Rapid kola sprawne cisnienie poprawne Ani wizualnie ani przyvpomocy komputera nie wykryto usterki klocki tyl po20000 przednie 40000 polowa jaka moze byc przyczyna

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *