Kontrolka poduszki powietrznej
Kontrolka poduszki powietrznej sygnalizuje awarię systemu bezpieczeństwa, który odpowiada przede wszystkim za aktywację poduszek i napinaczy pasów podczas zderzenia. Gdy kontrolka świeci się, system bezpieczeństwa może nie zadziałać, lub zadziałać nieprawidłowo. Zanim poznasz przyczyny jej świecenia, najpierw zobacz, z jakich elementów składa się system bezpieczeństwa.
Systemy bezpieczeństwa SRS w samochodzie
Zadaniem systemu SRS jest zapewnienie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerom. W zależności od wieku i klasy samochodu, system SRS może być mniej lub bardziej rozbudowany. Zwykle składa się m.in. z poduszek powietrznych, napinaczy pasów bezpieczeństwa, sterownika, czujników zderzenia i przewodów.
Po włączeniu zapłonu sterownik uruchamia procedurę samo diagnozująca układu. W tym czasie zapala się kontrolka poduszki powietrznej, która powinna zniknąć po kilku sekundach. Gdy system wykryje błąd, kontrolka nie gaśnie nawet po uruchomieniu silnika. W tym przypadku poduszki powietrzne lub napinacze pasów, podczas zderzenia mogą nie zadziałać, lub zadziałać, ale nie prawidłowo.
Kontrolka poduszki powietrznej
Jak już wiesz, czerwona kontrolka poduszki powietrznej oznacza awarię systemu bezpieczeństwa SRS. Żeby zdiagnozować przyczynę, warto poznać elementy, które składają się na ten układ, ponieważ awaria jednego z nich powoduje świecenie kontrolki. Poniżej znajdują się najważniejsze elementy układu.
Sterownik poduszek powietrznych
Sterownik nazywany ACU odpowiedzialny jest m.in. za aktywację i kontrolę poduszek powietrznych, diagnostykę całego systemu, zasilanie obwodów zapłonowych energią przez kondensator, oraz rozpoznawanie sygnałów dostarczanych przez czujniki. Sterownik umieszczony jest zazwyczaj pod tunelem środkowym.
Czujnik zderzeniowy
Czujnik zderzeniowy w momencie wykrycia zderzenia wysyła sygnał aktywujący mechanizmy odpalenia poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa. W zależności od rodzaju układu i liczby dostępnych poduszek czujniki zderzenia montowane są bezpośrednio w sterowniku oraz z przodu i boków samochodu.
Rozpoznawanie obciążenia foteli
Mata obecności pasażera pomaga w dokładniejszym sterowaniu poduszkami powietrznymi. Jej zadaniem jest m.in. wykluczanie niepotrzebnej aktywacji poduszki, napinaczy pasów, czy aktywnych zagłówków, jeżeli miejsce na fotelu nie jest zajęte. Maty czujnikowe mogą być zainstalowane tylko w fotelu pasażera, ale i również na tylnych siedzeniach.
Okablowanie poduszek powietrznych
W celu ułatwienia rozróżniania kabli i wtyczek poduszek powietrznych mają one jaskrawożółty kolor.
Napinacze pasów bezpieczeństwa
Podczas zderzenia, napinacz wybucha poprzez detonację niewielkiego ładunku pirotechnicznego, który skraca pas (o 10-15 cm), tak aby dociągnąć ciało podróżującego do fotela. Napinacz pirotechniczny tłokowy składa się z rurki stabilizującej, linki, tłoka, generatora gazu i ładunku zapłonowego.
Co zrobić, gdy świeci się kontrolka poduszki powietrznej
Poznałeś najważniejsze elementy wchodzące w skład systemu bezpieczeństwa SRS. Teraz poznasz najczęstsze przyczyny jej świecenia się kontrolki poduszki powietrznej:
- Wypięcie wtyczki pod fotelem – wystarczy mocniejsze odsunięcie fotela, aby wypiąć wtyczki np. napinacza pasa, czy poduszki bocznej. Dlatego sprawdź, czy wszystkie wtyczki są na swoim miejscu.
- Uszkodzenie maty obecności pasażera – mata znajduje się w fotelach. Zbudowana jest z wielu mikro styków, które mogą uszkodzić się nawet z powodu mocniejszego przygniecenia np. kolanem. Najczęściej uszkodzeniu ulega mata obecności pasażera na przednim fotelu. Jeżeli pasażer usiądzie na fotelu, to powinna zacząć migać kontrolka pasów bezpieczeństwa wraz z sygnałem dźwiękowym informująca o niezapięciu pasów podczas jazdy. Jeżeli takich sygnałów nie będzie, a dodatkowo świeci się kontrolka poduszki powietrznej, może to wskazywać na uszkodzenie maty. Problem uszkodzenia maty dotyczy przede wszystkim właścicieli BMW e39, e60, e46 i e90.
- Wyłączona poduszka pasażera – sprawdź, czy nie została wyłączona poduszka. Jej dezaktywacja znajduje się najczęściej po prawej stronie deski rozdzielczej, w panelu środkowym lub w menu.
- Brak poduszki powietrznej – kontrolka poduszki powietrznej świeci się zawsze po wystrzale poduszek i napinaczy pasów. Poszukaj oznak wystrzału zarówno poduszki, jak i pasów. W pierwszej kolejności sprawdź datę produkcji pasów bezpieczeństwa i porównaj ją z datą produkcji samochodu. O tym, jak sprawdzić datę produkcji pasów znajdziesz w tym artykule. Następnie poszukaj śladów demontażu poduszki np. sprawdź stan zaślepek za kierownicą. Służą one do demontażu poduszki, więc jeżeli ktoś ją demontował to zaślepki będą przebite.
- Awaria innego układu – może się okazać, że kontrolka poduszki powietrznej jest podpięta do innej kontrolki. Wtedy awaria innego układu (tego, do którego podpięta jest kontrolka poduszki powietrznej) np. ładowania powoduje jednoczesne świecenie się kontrolki akumulatora i poduszki.
- Uszkodzenie taśmy pod kierownicą – doprowadza ona sygnał ze sterownika do poduszki kierowcy za pomocą wiązki kablowej. Taśma pęka albo ze starości, albo podczas wystrzału poduszki powietrznej.
- Uszkodzenie wiązki – wiązka może przerwać się w wielu miejscach np. pomiędzy fotelem kierowcy a sterownikiem, czujnikiem zderzeniowym a sterownikiem itd.
- Uszkodzenie czujka zderzeniowego lub sterownika – w wyniku zderzenia lub po prostu z czasem zarówno czujniki, jak i sterownik mogą się uszkodzić. W takim przypadku najlepiej podpiąć samochód pod komputer i odczytać błąd. Pozwoli to na znacznie szybsze odszukanie usterki, niż szukając przyczyny krok po kroku.
Gdy zapali się czerwona kontrolka poduszki powietrznej, najlepiej podepnij samochód pod komputer, aby zdiagnozować przyczynę. Zwróć uwagę na to, że handlarze często majstrują przy systemie SRS, dlatego poprawna diagnoza może nie być łatwa. Bardzo ważne jest dobre sprawdzanie samochodu przed zakupem, ponieważ często w zamian za poduszki powietrzne, montuje się oporniki – wtedy komputer nie pokazuje błędu, a brak poduszek powietrznych wychodzi na jaw najczęściej podczas zderzenia. Sprawdź, czy pasy w samochodzie są sprawne.
Interakcje czytelnika
Komentarze
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi
- kontakt@jaksprawdzacauta.pl
- 515-726-021
DANE KONTAKTOWE
WISELANE PIOTR SOKOLIŃSKI
NIP: 6292493951
REGON: 383500674
41-300 DĄBROWA GÓRNICZA
WOJ. ŚLĄSKIE
Kupiłem używanego opla corsę e 1,4 .Wszystko było O.K Wyjeżdzając z salonu przesunołem fotel do przodu i pojechałem dalej.Po zatrzymaniu się na chwilę i ponownym odpaleniu silnika zaświeciła się kontrolka poduszki . Co może być przyczyną? Proszę o pomoc.
Prawdopodobnie odpięła się wtyczka od airbag (zwykle żółta), która znajduje się pod fotelem