Jak sprawdzić rok produkcji pasów bezpieczeństwa?

Jak sprawdzić rok produkcji pasów bezpieczeństwa?

Kierowcy zapinają pasy albo ze względów bezpieczeństwa, albo by ustrzec się przed mandatem. Jednak mało kto, zdaje sobie sprawę, że pomimo zapiętych pasów, mogą one nie zadziałać prawidłowo podczas zderzenia. Kiedy mogą nie zadziałać? Przykładowo, wtedy, gdy podczas wypadku ładunki pirotechniczne zdetonowały i pasy nie zostały wymienione na nowe. W dzisiejszym wpisie dowiesz się jak sprawdzić rok produkcji pasów bezpieczeństwa oraz jak sprawdzić, czy pasy w były wymienione lub regenerowane. Jednak najpierw dowiesz się, z jakich elementów  zbudowane są pasy oraz działają podczas zderzenia.

Budowa pasów bezpieczeństwa

Pasy zostały stworzone z myślą o zminimalizowaniu obrażeń podczas zderzenia. Dlatego zgodnie z przepisami, każdy samochód wyprodukowany po 30.06.1993 r. musi posiadać pasy na fotelach przednich, jak i tylnych.

Pasy nie składają się tylko z widocznej taśmy, ale i m.in. z zamka, zwijacza, napinacza, przewodów i czujnika.

taśma

pas bezpieczeństwa taśmazamek

zamek pasa bezpieczeństwa

zwijacz

zwijacz pasa bezpieczeństwanapinacz pirotechniczny tłokowy lub kulkowy

Jak działają pasy bezpieczeństwa podczas zderzenia?

Podczas zderzenia ciało napiera na pas i go wydłuża. W tym momencie do gry wchodzi zwijacz, który blokuje się  poprzez nagłe szarpnięcie pasa. Aby dociągnąć ciało do fotela, umieszczony w napinaczu ładunek pirotechniczny detonuje i skraca pas o 10-15 cm. 

W zależności od marki i modelu samochodu napinacz znajduję w zamku lub słupku B. Napinacz pirotechniczny tłokowy połączony jest z zamkiem pasa i znajduję się pod fotelem od strony skrzyni biegów, natomiast napinacz kulkowy połączony jest ze zwijaczem i znajduję się za osłoną słupka B. Podczas detonacji pasa, sterownik zapisuje tzw. crasha, przez co na desce rozdzielczej zaświeca się czerwona kontrolka airbag.

Kiedy bezwzględnie należy wymienić pas bezpieczeństwa na nowy?

Pas należy wymienić w całości po detonacji ładunku pirotechnicznego, ponieważ drugi raz nie zadziała. Ładunek pirotechniczny detonuje wraz z wystrzałem poduszek powietrznych, ale nie tylko. Zdarzają się sytuacje, gdzie system uruchamia tylko napinacz pirotechniczny, bez poduszek bezpieczeństwa, np. podczas wpadnięcia w mocniejszy poślizg lub podczas niewielkiego zderzenia.

Aby ustalić, czy pas w sprawdzanym samochodzie ma prawo w ogóle zadziałać, zacznij od sprawdzenia jego daty produkcji.

Jak sprawdzić rok produkcji pasów bezpieczeństwa?

Datę produkcji znajdziesz na metce i zamku pasa bezpieczeństwa. Metka przyszyta jest do taśmy pasa i znajduję się u dołu fotela od strony drzwi. W większości samochodów metka umieszczona jest w widocznym miejscu. W niektórych modelach schowana jest za plastikową obudową fotela, jednak przy odrobinie gimnastyki na pewno ją znajdziesz i odczytasz datę. Data produkcji również powinna znajdować się na zamku pasa, lecz nie nie jest to zasadą.

Poniżej znajdziesz kilka przykładów z odczytywania dat produkcji pasów bezpieczeństwa.

  1. Jeżeli samochód jest powypadkowy lub pokolizyjny i ładunek pirotechniczny w pasach zadziałał, to powinny zostać one wymienione na nowe, dlatego data produkcji pasa i zamka powinna być młodsza od samochodu i zbliżona przybliżona do daty zderzenia.
  2. Jeżeli samochód jest bezwypadkowy i bezkolizyjny, to data produkcji zarówno na metce, jak i na zamku powinna być taka sama, lub nieco starsza od daty produkcji samochodu.

Metka i zamek zawierają najczęściej 6 cyfr: dzień, miesiąc, rok produkcji oraz kod homologacji. Poniżej przykłady oznaczeń.

*Datę produkcji zamka znajdziesz na jego odwrocie.

Marka: Volvo.
Produkcja: 29.09.2003

Marka: Toyota.
Produkcja: Marzec 2009

Marka: Opel.
Produkcja: 29.06.1994

Marka: Nissan.
Produkcja: 2012

Marka: BMW
Produkcja: 1994

Co w przypadku, gdy samochód miał wypadek, a data produkcji pasa i samochodu są takie same?

Jeżeli okaże się, że samochód miał wystrzelone poduszki i pasy, a data produkcji pasa i samochodu jest taka sama, to znak, że pasy były poddane regeneracji. W takim przypadku pas nadaje się tylko do wymiany, ponieważ najprawdopodobniej nie zadziała podczas kolejnego zderzenia. Niestety po polskich drogach jeździ bardzo dużo samochodów z regenerowanymi pasami, dlatego poniżej znajdziesz wskazówek, które pomogą Ci je rozpoznać.

  1. Słupek B

Podczas zderzenia bardzo często pas zacina się lub zwisa uniemożliwiając jego ponowne zwinięcie, przez co należy rozebrać całą osłonę, aby go odblokować. Dodatkowo, gdy w słupku B jest umieszczony ładunek pirotechniczny kulkowy, to znajduję się tam również wtyczka od systemu bezpieczeństwa, do której nieuczciwi handlarze wkładają oporniki imitujące poprawne działanie pasa. Dlatego przyjrzyj się dokładnie słupkom B i uszczelką przy drzwiach szukając śladów ich demontażu.

  1. Zamek pasa

Jeżeli w sprawdzanym przez Ciebie samochodzie, napinacz znajduje się w zamku np. BMW e90, to przyjrzyj się dokładnie ładunkowi pirotechnicznemu, który znajduje się po fotelem.

napinacze pirotechniczne tłokowe

Po lewej stronie znajduję się napinacz przed detonacją, a po prawej po detonacji. Przed detonacją zamek nie jest sztywny i wystaje nad fotel, natomiast po detonacji jest sztywny i znacząco się skraca. Dodatkowo, po detonacji, z ładunku będzie wystawał drut.

  1. Fotele

Pod fotelem znajduje się okablowanie systemu bezpieczeństwa, które jest w kolorze żółtym. Zajrzyj pod fotel i zobacz, czy wszystkie kostki są prawidłowo powpinane. Niestety, zdarza się, że nieuczciwi handlarze zamiast wtyczek, wpinają emulatory imitujące poprawne działanie napinaczy.

  1. Poduszki powietrzne

Wraz z wystrzałem poduszki, detonuje napinasz w pasach bezpieczeństwa, dlatego poszukaj śladów demontażu poduszki powietrznejOd spodu kierownicy, przeważnie znajdują się małe gumowe zaślepki. Aby wyjąć poduszkę, zaślepki należy przebić np. śrubokrętem, dlatego sprawdź, czy są one rozcięte.

Dodatkową oznaką mogą być ślady demontażu kokpitu widoczne np. na śrubach mocujących, czy w postaci pourywanych zatrzasków.

  1. Komputer pokładowy

Po uruchomieniu poduszek i pasów bezpieczeństwa, system wyświetla czerwoną kontrolkę poduszki powietrznej. Zobacz, czy w sprawdzanym samochodzie kontrolka zaświeca się i gasi prawidłowo. Tutaj, poznasz szczegółowe informacje na temat kontrolki poduszki powietrznej.

kontrolka poduszki powietrznej

  1. Uszkodzenia samochodu

Czujniki zderzeniowe znajdują się przeważnie z przodu i boku samochodu, dlatego, jeżeli w tych miejscach samochód został uszkodzony, to jest duże prawdopodobieństwo, że poduszki wraz z pasami wystrzeliły.

Nie wyciągaj pochopnych wniosków. Dopiero po znalezieniu kilku oznak możesz przypuszczać, że pasy w samochodzie nie działają. Po regeneracji pas wygląda niemal jak nowy. Jak go pociągniesz, to nadal się napina. Problem w tym, że mechanizm jest naruszony, taśma pasa przyjęła już obciążenia podczas poprzedniego zderzenia, ładunek pirotechniczny jest zdetonowany lub go w ogóle nie ma, a  komputer pokładowy oszukiwany jest przez emulator.

Teraz możesz zadać pytanie, dlaczego handlarze nie wymieniają pasów i poduszek na nowe? Odpowiedź jest prosta – ze względu na koszty. Gdyby handlarz chciał wymienić cały system bezpieczeństwa na nowy i porządnie naprawić uszkodzenia blacharsko-lakiernicze, to samochód w wielu przypadkach byłby droższy niż ten nieuszkodzony. Jednak nadal w Polsce da się znaleźć dobre samochody, tylko trzeba dobrze szukać i je dokładnie sprawdzać.

Jeżeli planujesz kupić samochód, to podczas oględzin skorzystaj z naszej checklisty. Zawiera ona 80 punktów kontrolnych, które musisz sprawdzić w samochodzie, dzięki czemu o wiele łatwiej rozpoznasz powypadkowego grata.

Reader Interactions

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz wiedzieć jak sprawdzić przebieg w każdym samochodzie?

MERCEDES PRZEBIEG

Poznaj 10 konkretnych sposobów na sprawdzenie przebiegu, z których korzystam podczas oględzin!