Citroen C5 - oględziny samochodu


Dzisiaj kolejne oględziny samochodu lub jak kto woli sprawdzenie samochodu przed zakupem, jakim jest Citroen C5. Mimo tego, że model ten nie zdominował naszego rynku, to okazuje się on całkiem dobrą propozycją dla tych, którzy cenią sobie komfort za stosunkowo nieduże pieniądze. Zanim przejdziemy do oględzin, najpierw trochę informacji na temat C5. 

Model: Citroen C5 III. Niektóre źródła podają, że jest to II generacja.

Rok produkcji: 2008-2017

Warianty nadwozia: Sedan, Tourer (kombi), Crosstourer

Rodzaje zawieszenia: z przodu kolumny resorujące, z tyłu wielowahacz lub hydropneumatyczne (HYDROACTIVE III+)

Paleta silnikowa: pojemności silników benzynowych wahają się od 1.6 do 3.0, a moc od 120KM do 211KM. Pojemności silników diesla wahają w tych samych granicach co jednostki benzynowe, lecz moc zaczyna się od 110KM, a kończy na 241KM. 

Skrzynie biegów: manualna 5-cio i 6-cio biegowa, oraz automatyczna 6-cio biegowa.

Klasa: średnia

W Citroenie C5 numer VIN znajduje się na:

1. Podszybiu od strony kierowcy.

2. Tabliczce znamionowej umieszczonej na słupku B od strony kierowcy.

3. W komorze silnika na przegrodzie czołowej.

Zobacz także, gdzie znajduje się numer VIN w innych modelach.

Pomimo tego, że C5 nie budzi zainteresowania na drogach, to bardzo komfortowy, pakowny samochód, a na dodatek z bogatym wyposażeniem. Przez złą opinię na rynku na temat francuzów, ceny egzemplarzy są niższe od konkurentów takich jak Passata, Mondeo, czy Avensisa. Citroena C5 w przyzwoitym stanie możesz kupić już od 25 tys. zł. Te najtańsze egzemplarze zazwyczaj występują z manualną skrzynią biegów, bazowym silnikiem 1.6 HDI oraz tradycyjnym zawieszeniem.

Droższe egzemplarze zwykle mają mocniejsze jednostki pod maską, automatyczne skrzynie biegów i zawieszenie hydropneumatyczne. To właśnie z tego zawieszenie słynie Citroen. W tym modelu zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne HYDROACTIVE III+, które zmienią swą sztywność i amortyzację, aby dostosować się do nawierzchni. Ma ono wiele ciekawych rozwiązań, np. automatyczne obniżenie samochodu podczas jazdy powyżej 100 km/h poprawiając tym przyczepność i aerodynamikę. My osobiście nie sprawdzaliśmy tego modelu z zawieszeniem hydropneumatycznym, natomiast słyszeliśmy wiele pozytywnych opinii na jego temat.

Aby na pierwszy rzut oka rozpoznać, czy dany egzemplarz ma zawieszenie tradycyjne, czy hydropneumatyczne, wystarczy zajrzeć do środka i sprawdzić, jaki jest hamulec ręczny. Elektryczny występuje z pneumatyką, natomiast mechaniczny z zawieszeniem tradycyjnym.

hamulec elektryczny - zawieszenie hydropneumatyczne
hamulec ręczny manualny- zawieszenie tradycyjne

Sprowadzony, ale czy opłacony?

Praktycznie każdy sprowadzony samochód osobowy musi mieć opłacone akcyzę przed pierwszą rejestracją w Polsce. Aktualnie akcyza wynosi 3,1% podstawy opodatkowania (jest nią zazwyczaj wartość na umowie) dla silników o pojemności do 2000 cm³, lub odpowiednio 18,6% dla silników powyżej 2000 cm³. Przykładowo, dla Citroena C5 z silnikiem 1.6 HDI o wartości 27 tys., akcyza wyniesie 837 zł,  natomiast dla silnika 2.2 HDI i tej samej wartości, akcyza wyniesie już 5022 zł! Zawsze przed zakupem auta sprowadzonego, ale jeszcze niezarejestrowanego sprawdź, czy akcyza została opłacona. Mieliśmy już sporo sytuacji, gdzie sprzedający napisał w ogłoszeniu i dodatkowo potwierdził na żywo, że akcyza została opłacona, a w rzeczywistości nie była ona opłacona. Nie warto ufać bezgranicznie sprzedającemu, tylko lepiej to samemu sprawdzić.

Pierwsze zdjęcie pokazuje potwierdzenie opłaconej akcyzy, drugie brak opłacenia.

opłacona akcyza - oględziny samochodu
nieopłacona akcyza - oględziny samochodu

Akcyzę możesz sprawdzić bezpłatnie nie wychodząc z domu. Jak to zrobić, pokazaliśmy w artykule: akcyza za samochód.

Citroen C5, czyli taksówka roku

Większość egzemplarzy wystawionych na Polskich ogłoszeniach ma standardowo przebieg w okolicach magicznych 200 tys. km. Co ciekawe,  przebieg nie zależy ani od silnika,  ani od wersji nadwozia, czy nawet rocznika. Jednak przy realnym przebiegu 200 tys., Citroen powinien wyglądać niemal jak nowy, ponieważ jest wykonany z trwałych materiałów. Przeprowadzając oględziny samochodu, musisz mieć na uwadze, że samochód mógł być kiedyś używany jako taksówka, służyć do nauki jazdy, czy choćby mieć kierownice po prawej stronie. Dlatego zawsze przed sprawdzeniem warto się zastanowić, co jest najbardziej prawdopodobne dla danego modelu. Jeżeli chodzi o Citroena C5, to warto wspomnieć, że wygrał on konkurs na „Taksówkę roku” organizowanego przez francuskie  pismo L’Officiel du taxi. Sprawdzając C5 z Francji (takich jest najwięcej), szukaj oznak zdradzających przeszłość jako taxi. 

oględziny samochodu przed zakupem - citroen C5 jako taxi

Przede wszystkim zwróć szczególną uwagę, na wnętrze. W taksówkach tylne fotele bywają mocniej zużyte od fotela pasażera. Progi mogą być porysowane, a drzwi wyrobione od częstego wsiadania i wysiadania.  W okolicach kokpitu i tunelu środkowego mogą pozostać ślady po terminalu, czy taksometru. „Koguty” z napisem taxi umieszczone są na dachu najczęściej na magnes, który może zniszczyć lakier, dlatego warto dokładnie zmierzyć grubość lakieru na dachu. O tym, jak mierzyć grubość lakieru i interpretować wyniki napisaliśmy w tym artykule.

porysowane wnętrze - oględziny samochodu
zużyte tylne fotele taxi

Obejrzyj dokładnie wszystkie dokumenty, które dołączone są do samochodu, ponieważ to właśnie one mogą zdradzić wiele nieścisłości. We Francji, pierwszy przegląd wykonywany jest po 3,5 roku, licząc od daty pierwszej rejestracji samochodu. Następne przeglądy wykonywane są co 2 lata. Jednak samochody używane jako taksówki muszą mieć wykonywane badania techniczne co roku. Po każdym badaniu wklejany jest znaczek do dowodu rejestracyjnego, na którym zapisana jest data. Jeżeli zauważysz, że przegląd był robiony co roku, to znak, że samochód był użytkowany np. jako taksówka.

francuskie badanie techniczne

Warto też rozkodować numer VIN, ponieważ w często w dekoderze znajdziesz cenne informacje, np. czy samochód był zarejestrowany na firmę oraz, czy służył jako taxi.

autodna raport

Czy aby na pewno 200 tys. km przebiegu?

Zanim kupisz konkretny egzemplarz postaraj się obejrzeć jak najwięcej tych samych modeli oraz wykonać jak najwięcej jazd próbnych, dzięki czemu porównasz kilka egzemplarzy i łatwiej zauważysz pewne nieścisłości. Poniżej zdjęcia kluczyków oraz kierownic dwóch Citroenów C5, które mają dokładnie tyle samo deklarowanego przebiegu, czyli 190 tys.

kluczyk Citroen C5 - oględziny samochodu
kluczyk Citroen C5 - oględziny samochodu
Kierownica przy przebiegu 200 tys. - oględziny samochodu
przetarta kierownica - przebieg 200 tys

Sprawdzane przez nas egzemplarze nie miały poważnych wypadków. Jednak to, że samochód jest bezwypadkowy nie oznacza jeszcze, że warto go kupić. W naszym przypadku stan techniczny wielu z nich pozostawiał wiele do życzenia. Poniżej zdjęcia przewodów od intercoolera. Ten po prawej jest cały zaolejony, co może świadczyć np. o uszkodzonej turbinie lub problemach z odmą. Nie ustalaliśmy, co dokładnie było przyczyną, bo ten egzemplarz pomimo „200 tys.” był tak wysłużony, że musieliśmy go odrzucić.

rura od intercoolera
rura od intercoolera

Oczywiście nie obyło się też bez szpachli, odchodzącego klaru i  śladów demontażu karoserii i wnętrza. Oryginalny lakier na C5 wynosi 90-130 uM. Wszystko, co powyżej to podwójne lakierowanie i szpachla. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak sprawdzić, czy poduszki w samochodzie wystrzeliły, to zapraszamy do tego artykułu.

szpachla - oględziny samochodu

Zwróć uwagę również na datę produkcji różnych elementów w samochodzie. Poniżej data produkcji prawego i lewego reflektora. Lewy to rok 2011, czyli zgodny z datą produkcji samochodu, a po prawej 2012, czyli prawie rok młodszy od samochodu, co świadczy, że był wymieniony.

oznaczenia reflektorów samochodowych - oględziny samochodu przed zakupem
oznaczenia reflektorów samochodowych - oględziny samochodu przed zakupem

Oględziny samochodu przed zakupem

Oględziny samochodu przed zakupem to nie takie proste zadanie, jakby się mogło wydawać. Jeżeli chcesz kompleksowo nauczyć się sprawdzać samochód, to zapraszamy do naszego kursu online „od ogłoszenia do kupienia”. Po kursie żaden samochód nie będzie Ci straszny 🙂

Poniżej znajdziesz ciekawostki z oględzin innych modeli:

BMW e90
Skoda Octavia
Golf V

o blogu

Cześć !

Jesteśmy Monika i Piotrek. Wspólnie prowadzimy blog jak sprawdzać auta. Krok po kroku pokażemy Ci jak sprawdzić samochód przed zakupem. Korzystając z naszych porad zadbasz o swoje bezpieczeństwo oraz uchronisz portfel przed niepotrzebnymi wydatkami.

Popularne kategorie

checklista sprawdzanie samochodu

CHECKLISTA

Jak krok po kroku sprawdzić samochód używany przed zakupem