Ciekawe samochody do 20 tys. zł
Chcesz jeździć niebanalnym samochodem, którego komfort jazdy jest na dużym poziomie, a silniki pozwalają na wysokie osiągi ? dobrze trafiłeś ! 🙂 Wybrałam modele, które są czymś więcej niż tylko zwykłymi samochodami służącym do jazdy z punktu A do B.
Jednak nie chciałam, aby był to kolejny banalny wpis z utartymi zaletami i wadami danych modeli, dlatego poprosiłam o pomoc użytkowników tych samochodów. Odzew i zaangażowanie okazały się ogromne! Znajdziesz tutaj krótki opis 3 modeli, połączony z opiniami osób, którzy na co dzień jeżdżą tymi samochodami. Dzięki temu poznasz ich faktyczne wady i zalety.
Uwaga:
1. Kolejność poniższych modeli jest przypadkowa.
2. Wszystkie zdjęcia we wpisie pochodzą od autorów opinii.
3. Każdy model kupisz do 20 tys., jednak ich górna granica sięga znacznie wyżej.
1.BMW e46

Model produkowany w latach 1998 -2006/2007 (co do dokładnej daty zakończenia produkcji są sprzeczne informacje). Przez ostatnie dwa lata produkowana była tylko sportowa odmiana M3 i wersja coupe. E46 można spotkać w 5 odmianach nadwozia: kompakt (hatchback), sedan, coupe, cabrio i touring (kombi). Paletę silnikową rozpoczyna pojemność 1.8, a kończy 3.2. Moc waha się od 105 km do 360 km.
Polecane silniki: 330d (184/204km), 330i (231km), 328i (193km).
- wysoki komfort podróżowania
- wysoka jakość wykonania wnętrza
- funkcjonalny rozkład przycisków
- wygodne fotele
- dobre wyciszenie
- tylny napęd
- duża dostępność części
- duża paleta silników
- 5 wersji nadwozia
- precyzyjny układ kierowniczy
- utrzymująca się wartość rynkowa
- stosunkowo niskie koszty utrzymania (jak na BMW)
- większość mocnych silników
- ponadczasowa stylistyka nadwozia
- dostępne odmiany 4×4
- duża dostępność poradników
- mocna społeczność fanów marki
- dużo wyeksploatowanych oraz powypadkowych egzemplarzy
- duże przebiegi
- rdza na błotnikach, rantach drzwi i bagażnika
- mała przestronne wnętrze
- mała ilość schowków
- stosunkowo wysokie ubezpieczenie OC
- pękające zbiorniki płynu chłodniczego
- nieprecyzyjna skrzynia manualna
- zapychająca się odma
- wyjący dyferencjał
- przerywająca się mata obecności pasażera
- wypalające się piksele na wyświetlaczach
- mały bagażnik: sedan (440 l), touring (435 l)
- silniki zużywające dużo oleju
- wyrywające się mocowania wózka dyferencjału
Większość BMW sprowadzona jest z Niemiec, dlatego historia wielu egzemplarzy jest nieznana. Mając na uwadze wiek samochodu, mocne silniki i tylny napęd, bardzo trudno o dobry i bezwypadkowy egzemplarz. Jeżeli jednak znajdziesz zadbaną i bezwypadkową e46, odwzajemni się, dając nieocenioną przyjemność z użytkowania. Auto świetnie sprawdzi się zarówno do codziennej jazdy, jak i weekendowego szaleństwa ;). Wnętrze jest ponadczasowe i nawet po tylu latach nie odbiega od standardów, a w porównaniu do innych samochodów z tamtego okresu wypada bardzo dobrze. Dodatkowo zadbane egzemplarze z mocniejszymi silnikami nie stracą już na wartości, dlatego tym bardziej warto ją kupić.
2. Audi a3 8P

Model produkowany w latach 2003-2012. Pojemności silników wahają się od 1.2 do 3.2, a moc od 90 km do 340 km. Audi można spotkać w wersji trzydrzwiowej (hatchback), pięciodrzwiowej (sportback) oraz jako Cabriolet.
Audi występuje w czterech wersjach wyposażeniowych:
1.Attraction– podstawowa wersja. Posiada czteroramienną kierownicę wykonaną z tworzywa sztucznego oraz standardowe fotele wykończone tkaniną. Sprzedawana na 16″ stalowych felgach.
2. Ambition– sportowa wersja wyposażenia. Posiada trójramienną kierownicę, sportowe przednie fotele oraz skórzane obszycia m.in. gałki zmiany biegów, uchwytu hamulca ręcznego. Zawieszenie obniżone o 15 mm oraz 17″ aluminiowe felgi.
3.Ambiente- komfortowa wersja. Posiada czteroramienną kierownicę obszytą skórą oraz wstawki imitujące drewno. Aluminiowe 16″ felgi.
4. S-line -sportowa wersja, która jest połączona z Ambition. Występuje w dwóch wariantach: exteriour i sport. Dokładny opis pakietu s-line znajdziesz na forum miłośników Audi a3.
Do każdej wersji wyposażenia można było dokupić elementy z innej wersji.
Polecane silniki: 2.0 TDI PD, TDI CR (140km lub 170 km)
- duża dostępność części (pokrewne m.in z Golfem V)
- świeży wygląd
- większość silników podatna na podnoszenie mocy
- trwałe zawieszenie
- dostępny napęd 4×4
- dobre zabezpieczenie antykorozyjne
- przeważające skrzynie 6-cio biegowe
- niska utrata wartości
- bezusterkowa elektronika
- rdzewiejące spody drzwi i błotniki
- pękające zamki podłokietnika
- pękające siłowniki schowka pasażera
- problemy z odpalaniem przy rozgrzanym silniku
- zapiekające się zaciski tylnego układu hamulcowego
- wiele awaryjnych silników
Nowoczesny i stonowany wygląd daje namiastkę luksusu, a solidne wykonanie tylko wzmaga ten efekt. Silnik 2.0 TDI PD pomimo nieprzychylnych opinii, nie jest taki zły. Właściciele tych samochodów chwalą je i polecają, pod warunkiem, że były regularnie serwisowane. A3 to bardzo popularny model na rynku wtórym, dlatego często znajduje się na celowniku nieuczciwych handlarzy, którzy sprzedają „ulepione” powypadkowe egzemplarze. Warto je dokładnie sprawdzić przed zakupem.
3.Seat Leon 1

Model produkowany w latach 1999 – 2006. Leon występuje tylko w pięciodrzwiowej wersji hatchback. Paletę silnikową rozpoczyna pojemność 1,4, a kończy 2,8 . Moc waha się od 68 km do 225 km. Leon produkowany był w siedmiu wersjach wyposażeniowych.
- Stella – posiada m.in. 2 poduszki powietrzne, system ABS, elektryczne przednie szyby i centralny zamek.
- Spirit/ Spirit Fresh up- posiada m.in. radio BRISA (2x20W) z systemem głośników 2+2/ radio AURA CD (4x20W) z systemem głośników 4+4 i klimatyzacje manualną
- Signo -posiada m.in. automatyczną klimatyzację, 4 elektrycznie sterowane szyby, elektryczne lusterka boczne. Modele po 2001 zostały ulepszone m.in. o czujniki deszczu i radio CD
- Sport – posiada kierownicę obszytą skórą, kubełkowe fotele, sportowe zawieszenie, większe tarcze hamulcowe, 6-cio biegową skrzynię biegów. Obniżony o 15 mm względem wersji stella
- Top Sport -posiada m.in. ESP, białe tarcze zegarów (ARL) i przedni zderzak imitujący plaster miodu
- FR posiada m.in. szare lusterka i podwójny chromowany wydech
- Cupra R- posiada m.in. układ hamulcowy Bremo, radio aura CD ( 4 x 20w) z systemem głośników 4+4, sportowe zderzaki, oznaczenia Cupra R oraz tapicerkę RECARO
Wersje wyposażenia w Leonie są pomieszane, dlatego najlepiej rozkodować numer VIN i sprawdzić, jakie wyposażenie powinien mieć dany egzemplarz.
- wygodne fotele
- dostępne skrzynie 6-cio biegowe
- trwałe oraz sztywne zawieszenie
- duża dostępność części
- dostępny napęd 4×4
- bezawaryjne silniki
- dobry układ hamulcowy
- charakterystyczna sylwetka
- nieszczelne uszczelki drzwi i podszybia
- awaryjne zamki centralne
- nudny, skrzypiący kokpit
- przepalający się silniczek wycieraczek
- wysoka pozycja za kierownicą
- awaria podnośników szyb
- jedna wersja nadwozia
Mimo że produkcję Leona rozpoczęto w 1999 r., może się nadal podobać. Jest bratem bliźniakiem golfa IV, z którym dzieli płytę podłogową, jednak Seat w porównaniu do Volkswagena ma sportowe zacięcie. Jest dobrą bazą, do stworzenia udanego tuningowego projektu. Tak naprawdę wystarczą duże felgi i niski profil opon, aby wzbudzał zainteresowanie na drodze. Połączenie sportowego wyglądu z silnikiem 1.9 TDI o mocy 150 koni lub 1.8T o mocy 180 i 210-225, daje super połączenie.
Niestety, ze względu na lata produkcji wiele egzemplarzy jest mocno wyeksploatowanych. Leon jest na celowniku głównie młodych kierowców, którzy często wybierają tańsze części i dają mu popalić :). Jednak, jeżeli znajdziesz dobry egzemplarz, wtedy będziesz mógł się cieszyć samochodem przez kolejne lata.
Kupić, czy uciekać ?
Koszty związane z eksploatacją, nie są wygórowane, a na rynku jest wiele zamienników i części używanych. Niestety, większość egzemplarzy została sprowadzona z zachodu, dlatego warto taki samochód dokładnie sprawdzić przed zakupem. Pozwoli Ci to uniknąć wielu kosztów związanych z naprawami wysłużonych i powypadkowych egzemplarzy (a te do najniższych już nie należą). Warto jednak pamiętać, że wiele aut przeszło modyfikacje, zarówno mechaniczne, jak i wizualne, dlatego aktualne wyposażenie może się nie zgadzać z pierwotnym.
Obliczyłam przykładową składkę OC dla powyższych modeli, dla osoby mającej 22 lata i mieszkającej w Warszawie. Koszt jest następujący:
- e46 320d od 1792 zł,
- a3 2.0 TDI PD od 1786 zł
- Leon 1.9 TDI od 1678 zł.
Dla porównania obliczyłam OC, dla Fiata Bravo z silnikiem 1.6 JTD, ceny rozpoczynają się od 1400 zł. Różnica w cenie to 200-400 zł rocznie.
Kupując dobry egzemplarz, będziesz mógł cieszyć się użytkowaniem jeszcze przez kilka następnych lat. Komfort podróżowania, sportowy wygląd, tanie części i duży zapas mocy pod nogą przekonują do zakupu. Jest jeszcze jeden wielki plus – społeczność. Znajdziesz wiele grup, zrzeszających właścicieli tych samochodów, którzy pomogą Ci w wyborze i naprawach. To właśnie im bardzo dziękuję za przesłanie wielu wartościowych opinii i zdjęć samochodów, które zawarte są w tym wpisie :).
Jeżeli posiadasz któryś z powyższych modeli samochodów, podziel się swoją opinią na jego temat 🙂
Polub nas na facebooku, aby nie przegapić nowych wpisów 🙂
Interakcje czytelnika
- kontakt@jaksprawdzacauta.pl
- 515-726-021
DANE KONTAKTOWE
WISELANE PIOTR SOKOLIŃSKI
NIP: 6292493951
REGON: 383500674
41-300 DĄBROWA GÓRNICZA
WOJ. ŚLĄSKIE
Dodaj komentarz