Jak sprawdzić czy tarcze i klocki hamulcowe wymagają wymiany?
Tarcze i klocki hamulcowe są elementami hydraulicznego układu hamulcowego, który występuje w samochodach osobowych. To przede wszystkim od ich stanu zależy jakość hamowania. Aby dokładnie ocenić stan tarczy i klocka należy zdjąć koło. Nie musisz jechać do mechanika, wystarczy odrobina chęci i do dzieła!
Tarcze hamulcowe

Tarcze ścierają się stopniowo podczas hamowania. Efektem tego jest zmniejszanie się ich grubości. Każda tarcza oznaczona jest symbolem TH oznaczającym grubość nowej tarczy oraz TH min oznaczającym jej minimalną grubość. Gdy ta wartość zostanie przekroczona, tarcze wraz z klockami należy wymienić na nowe.
Oznaczenie wygrawerowane jest na tarczy. Jeżeli nie znajdziesz go bezpośrednio na niej, możesz wyszukać go na stronie producenta w opisie konkretnego produktu. W praktyce nie jest to takie proste. Mało kto pamięta, jakie posiada tarcze, a wygrawerowane na nich oznaczenia często przykryte są rdzą i brudem, dlatego trudno je odczytać. Jeżeli jednak uda Ci się znaleźć te parametry, warto zmierzyć grubość tarczy.
Aby to zrobić, zdejmij koło tak, aby mieć swobodny dostęp do tarczy. Do wykonania pomiaru będziesz potrzebować suwmiarki. Niestety standardowa suwmiarka nie wystarczy, ponieważ wynik będzie niedokładny. Powinna ona mieć wypustki, które ułatwią wykonanie pomiaru w konkretnym punkcie i dadzą wiarygodny wynik. Zmierz tarczę w kilku najcieńszych miejscach tj. w zagłębieniach i rysach. Na końcu odczytaj wynik i porównaj go z TH min.

Jeżeli jednak nie znalazłeś TH min. swojej tarczy lub nie masz specjalnej suwmiarki, pozostaje wizualna ocena ich stanu.
Wizualne objawy zużycia tarcz:
-Duży rant na krawędziach
-Głębokie rysy, bruzdy i pęknięcia
-Zardzewiała powierzchnia
-Niebieski nalot na powierzchni.
Przyjmuje się, że tarcze należy wymieniać co 2-3 wymiany klocków hamulcowych. Pamiętaj, by tarcze i klocki hamulcowe wymieniać zawsze parami.
Klocki hamulcowe

Klocki składają się zazwyczaj z pięciu warstw, z czego zewnętrzna nazywana jest warstwą cierną. To właśnie ona zużywa się podczas hamowania. Na wielu klockach hamulcowych znajduje się tzw. rowek kontrolny, dzięki któremu możesz ocenić stopień ich zużycia. Jeżeli rowek jest niewidoczny, to klocek możesz zakwalifikować do wymiany. Nim to zrobisz, przyjrzyj się dokładnie i oceń także grubość materiału ciernego. Przyjmuje się, że minimalna wartość wynosi 1,5 mm. W nowszych samochodach, możesz spotkać także elektroniczny czujnik ostrzegający o zużytych klockach. Kontrolka zapali się, gdy czujnik umieszczony w klocku dotknie tarczy hamulcowej i zamknie obwód elektryczny.
Tarcze i klocki hamulcowe a rozdział sił hamowania
Najczęściej spotykany jest rozdział sił hamowania 7:3. Gdy wciśniesz pedał hamulca, siła hamowania w 70% przeniesiona zostaje na przednią oś, a w 30 % na tylną. Krąży przekonanie, że o tylne tarcze i klocki hamulcowe nie trzeba przesadnie dbać, ponieważ nie odgrywają ważnej roli podczas hamowania. Jednak nie warto się nim kierować, ponieważ w samochodach montowany jest korektor siły hamowania lub elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD). Mają one na celu odpowiednio rozłożyć siłę hamowania między przednią i tylną osią. Jeżeli obciążona jest tylna oś np. poprzez pasażerów lub ciężkie bagaże, wtedy rozdział sił zmieni się (np. na 40:60). Ulega on również zmianie przy gwałtownym hamowaniu. Dlatego ważne jest, aby przednie jak i tylne klocki i tarcze hamulcowe były sprawne.
Co wpływa na szybsze zużycie tarcz i klocków hamulcowych?
- Częste wyhamowywanie z dużych prędkości. Wówczas dochodzi do przegrzania tarcz hamulcowych, co prowadzi do ich deformacji.
- Nagła zmiana temperatury. Gdy nagrzane tarcze zostaną oblane zimną wodą (np. z myjni), może dojść wtedy do ich odkształcenia, które będzie wyczuwalne tzw. biciem na kierownicy.
- Jazda z ciężkim obciążeniem (np. z przyczepą).
- Blokujące się w zaciskach klocki hamulcowe. Może dojść do ich zablokowania, gdy przy wymianie klocków nie zostanie wymieniony zestaw montażowy, do którego należą m.in. blaszki i sprężynki. Zwykle objawem dodatkowym jest podwyższona temperatura obręczy.
Sprawdzanie klocków i tarcz przed zakupem samochodu używanego
Podczas oględzin samochodu warto sprawdzić wizualnie stan zarówno klocków, jak i tarcz. Możesz to z łatwością zrobić nie zdejmując koła, jeżeli felgi są aluminiowe. Jeżeli są w złej kondycji, będziesz musiał liczyć się z koniecznością ich wymiany, co wygeneruje dodatkowe koszty. Dodatkowo, jest to dobry argument do negocjacji ceny zakupu samochodu.
Polub nas na facebooku, aby nie przegapić nowych wpisów 🙂
Interakcje czytelnika
- kontakt@jaksprawdzacauta.pl
- 515-726-021
DANE KONTAKTOWE
WISELANE PIOTR SOKOLIŃSKI
NIP: 6292493951
REGON: 383500674
41-300 DĄBROWA GÓRNICZA
WOJ. ŚLĄSKIE
Dodaj komentarz