Jak sprawdzić ładowanie alternatora miernikiem

Jak sprawdzić ładowanie alternatora miernikiem

Podczas ujemnych temperatur, zaraz po uruchomieniu silnika, włączasz dmuchawę, ogrzewanie szyb i grzanie foteli. Jeżeli alternator w Twoim samochodzie generuje zbyt małe napięcie, takie działania mogą szybko doprowadzić do rozładowania akumulatora. Dlatego w tym wpisie, pokażę Ci jak sprawdzić ładowanie alternatora i nie dać się zaskoczyć zimie.

Alternator

Alternator to urządzenie, które zamienia energię mechaniczną w prąd przemienny zasilający instalację elektryczną podczas pracy silnika. Dodatkowo, zadaniem alternatora jest utrzymanie akumulatora w stanie naładowania. Akumulator natomiast ma dostarczyć energię potrzebną do uruchomienia silnika oraz zasilenia urządzeń elektrycznych, gdy silnik jest wyłączony. Uszkodzony alternator może spowodować uszkodzenie akumulatora, co opiszę w dalszej części.

Jak sprawdzić ładowanie alternatora?

Do wykonania testu, potrzebujesz urządzenie mierzące napięcie. Poniżej, pokażę Ci jak sprawdzić ładowanie alternatora za pomocą multimetru.

Na multimetrze wybierz tryb 20 V. Czarną klamrę włóż do gniazda COM, natomiast czerwoną do gniazda VΩmA.

1. Na wyłączonym silniku przypnij czerwoną klamrę do dodatniego bieguna akumulatora, natomiast czarną do ujemnego.

2. Zmierz napięcie akumulatora i zapamiętaj wynik.

Napięcie akumulatora w spoczynku

3. Uruchom silnik i wyłącz możliwie jak najwięcej odbiorników np. radio, nawiew, światła.

4. Ponownie zmierz napięcie akumulatora.

5. Odczytaj wynik:

poniżej 13.8 V – problem z alternatorem, który nie dostarcza wystarczającej mocy do ładowania akumulatora.

13,8 – 14.5 V – napięcie poprawne. Alternator ładuje akumulator.

powyżej 14,5 V – zbyt duże napięcie. Może doprowadzić do utraty właściwości akumulatora.

Jeżeli napięcie na uruchomionym silniku jest takie samo jak na wyłączonym (punkt 2) – alternator nie ładuje akumulatora.

W niektórych nowszych samochodach napięcie może przekraczać 15 V (jeżeli nie jesteś pewien, sprawdź specyfikację swojego modelu). Dalsza część testu poniżej.

Jak sprawdzić ładowanie alternatora miernikiem

6. Włącz możliwie jak najwięcej odbiorników np. dmuchawę, radio, światła długie, ogrzewanie szyb, lusterek.

7. Podnieś obroty do około 2000 obr/min i w tym czasie ponownie zmierz napięcie.

Wynik nie powinien różnić się od odczytanego z punktu 5 więcej niż o 0,1 V-0,2 V oraz napięcie nie powinno falować.

Jak sprawdzić ładowanie alternatora multimetrem

[siteorigin_widget class=”WP_Widget_Media_Image”]

Jak sprawdzić ładowanie alternatora – interpretacja wyników

Napięcie poprawne

Napięcie jest poprawne, gdy wynosi bez obciążenia 13,8 – 14.5 V, natomiast pod obciążeniem nie różni się o więcej niż  0,1 V – 0,2 V od podanego.

Przykład: jeżeli na uruchomionym silniku napięcie akumulatora z wyłączonymi odbiornikami wynosi 14.0 V, to z włączonymi odbiornikami nie powinno być mniejsze niż 13,8 V, a większe niż 14,2 V.

Napięcie za niskie

Jeśli napięcie bez obciążenia jest niższe niż 13.8 V, oznacza to, że układ ładowania nie pracuje właściwie. Zbyt niskie napięcie objawia się jego falowaniem, a także przygaszaniem żarówek lub deski rozdzielczej. Skutkiem zbyt niskiego napięcia, może być rozładowanie akumulatora i unieruchomienie samochodu. Przyczyną może luźny pasek, uszkodzony regulator alternatora lub uszkodzony alternator.

Napięcie za wysokie

Jeśli napięcie bez obciążenia jest wyższe niż 14,5 V, oznacza to, że układ ładowanie nie pracuje właściwie. Zbyt wysokie napięcie także objawia się falowaniem zauważalnym podczas pomiaru. Skutkiem tego, może być zagotowanie elektrolitu w akumulatorze, a następnie jego uszkodzenie. Dodatkowym objawem jest przepalenie żarówek, mrugające kontrolki na desce rozdzielczej, a także opadanie i podnoszenie wskazówki prędkościomierza. Przyczyną zbyt wysokiego napięcia mogą być skorodowane przewody lub uszkodzony regulator alternatora.

Już wkrótce, kolejne wpisy dotyczące układu ładowania. Aby ich nie przegapić, polub nas na facebooku 🙂
Kliknij i zostaw nam swojego maila, a otrzymasz checklistę, która pomoże Ci sprawdzić samochód 🙂 .

[siteorigin_widget class=”WP_Widget_Custom_HTML”] -->

Interakcje czytelnika

Komentarze

  1. KK

    Bardzo ciekawy artykuł, zawsze gdzieś w głowie miałem że jak jest 14,4V to jest ok i tak zwykle miałem w autach, ale ostatnio w Peugeocie 3008 1,6THP moją uwagę zwrócił słabo trzymający napięcie akumulator AGM który ma raptem 2,5 roku. Może dużych spadków dziennych nie ma, pobór na wyłączonym 0,04A ale potrafił mi zjechać do 11,99V po dłuższym postoju (ponad tydzień, może dwa), pewnie i dalej by zjechał gdybym akurat nie zauważył. Po tym zdarzeniu zmierzyłem napięcie ładowania w aucie i było 14,96V (prostowniki dla AGM dają max 14,7V), akumulator miał wtedy przed uruchomieniem silnika 12,34V. Krótki wyjazd do sklepu, następnie pomiar ładowania i było 14,90V (14,89V) jakoś się to dziwnie zmienia. Po naładowaniu akumulatora prostownikiem do 12,86V i zostawieniu go tak na drugi dzień, następnie pomiar, po nocy zeszło do 12,70V , następnie odpalenie auta i pomiar ładowania w samochodzie wynosił 13,96V. Już sam nie wiem ten samochód sobie jakoś to reguluje, podobno akumulator w nim się koduje do komputera (nie wiem, nie wymieniałem jeszcze), jeśli to prawda to co tam się koduje nie wiem, napięcia, zakres ? No i nie wiem czy tu powinno być stałe napięcie ładowania, czy tu już działa jakiś algorytm i dobiera w zależności od stanu akumulatora?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *