Jak sprawdzić stan i rok produkcji opony samochodowej?

Jak sprawdzić stan i rok produkcji opony samochodowej?

Opony to jedyny element łączący samochód z podłożem. Powierzchnia styku 4 standardowych opon (205/55/R16) jest praktycznie równa wielkości kartki A4. To właśnie ta mała powierzchnia odpowiada m.in. za przyczepność, drogę hamowania i komfort podróżowania, dlatego warto zadbać o stan opon w swoim samochodzie. 

Co wpływa na stan opon?

1. Rok produkcji

Z boku każdej opony umieszczone jest oznaczenie zawierające datę produkcji. Zawiera ono stały symbol DOT, a po nim ciąg liter i 4 cyfry. Litery oznaczają kod zgodny z wymogami norm (USA), a cyfry kod daty produkcji. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień, a dwie kolejne rok produkcji. Oznaczenie to znajduje się tylko na jednym boku opony.

Przykładowo, oznaczenie DOT 0417 oznacza, że opona została wyprodukowana w 4 tygodniu 2017 roku.

Opony nie nadają się do użytkowania, gdy ich wiek przekracza 10 lat (niezależnie od głębokości bieżnika). Guma wraz z wiekiem ma tendencję do twardnienia, przez co pogarszają się właściwości opony. Wielu producentów zaleca, aby ten wiek skrócić nawet do 6 lat.

2. Głębokość bieżnika

Możesz go sprawdzić na kilka sposobów- mniej lub bardziej profesjonalnych. Pamiętaj, by pomiar wykonać w tym samym rowku przynajmniej w trzech miejscach, dzięki czemu dowiesz się, czy bieżnik ściera się równomiernie. Przednie opony najłatwiej zmierzyć przy skręconych kołach, tylne zaś blisko podłoża.

sprawdzanie głębokości bieżnika

Głębokość bieżnika możesz zmierzyć specjalnie do tego przeznaczanym miernikiem. Za elektroniczną wersję zapłacisz nie więcej niż 50 zł, natomiast głębokościomierz z wysuwaną skalą kupisz nawet za 5 zł.

Na oponach znajdują się wskaźniki TWI, które pokazują zużycie opony. Są to gumowe paski o grubości 1,6 mm, które znajdują się na dnie rowka opony. Wskaźnik ten pokazuje granicę krytyczną opony, po której przekroczeniu, nie powinna być już ona użytkowana.

Polska ustawa o ruchu drogowym mówi, że bieżnik nie może być mniejszy niż 1,6 mm. Należy pamiętać jednak, że jest to wartość minimalna. Producenci zalecają, aby bieżnik w letnich oponach miał nie mniej niż 3 mm, a w zimowych 4 mm.

Nieoficjalną i mniej precyzyjną metodą jest pomiar głębokości z wykorzystaniem monety dwugroszowej. Wystarczy włożyć monetę koroną orzełka w dół. Jeżeli cała korona jest widoczna, oznacza to, że głębokość bieżnika wynosi poniżej 2 mm i opona powinna zostać wymieniona. 

 

Jeśli bieżnik jest za mały, znacznie częściej występuje zjawisko poślizgu hydrokinetycznego, potocznie mówiąc aquaplaningu.

Do zjawiska aquaplaningu dochodzi na mokrej nawierzchni, gdy pomiędzy oponą a nawierzchnią tworzy się warstwa wody. Wskutek czego, przyczepność drastycznie maleje. Niebezpieczeństwo wystąpienia aquaplaningu wzrasta wraz z ilością wody na drodze, prędkością auta, małym bieżnikiem i złym ciśnieniem w oponie.

3.Równomierność zużycia bieżnika

Bieżnik powinien zużywać się równomiernie na całym obwodzie i szerokości opony. Jeżeli tak nie jest, może wskazywać to na złą zbieżność, niesprawne zawieszenie lub długotrwałą jazdę ze złym ciśnieniem.

Nieodpowiedni poziom ciśnienia wpływa negatywnie na zużycia opony.
Zużycie środkowe ma miejsce, gdy opona utrzymuje zbyt wysokie ciśnienie. Nie przylega ona  całą powierzchnią do nawierzchni, ścierając centralną część bieżnika.
Zużycie barków ma miejsce, gdy opona utrzymuje zbyt niskie ciśnienie. Wówczas nadmiernie zużywa się bieżnik po zewnętrznych stronach opony.

4.Uszkodzenia

Do najczęstszych uszkodzeń można zaliczyć:

Kiedy sprawdzać stan i rok produkcji opony ?

Warto sprawdzać kondycję opon przynajmniej raz w miesiącu oraz przed dłuższymi wyjazdami.  Jeżeli planujesz kupić samochód i jesteś na oględzinach, koniecznie sprawdź stan opon. Jeżeli nie są w najlepszym stanie, potraktuj to jako argument do negocjacji ceny. Opony powiedzą Ci także dużo na temat sposobu użytkowania samochodu przez właściciela. Jeżeli widzisz, że są to najtańsze chińczyki lub mają już sporo lat i minimalną ilość bieżnika może to znaczyć, że właściciel oszczędzał na częściach oraz naprawach.
Dodatkowo, dzięki oponom możesz wywnioskować np. powypadkową przeszłość samochodu. Jeżeli samochód ma 3 lata, a opony mają rok, warto się mu bliżej przyjrzeć i  zapytać właściciela o powód zakupu nowych opon.

Polub nas na facebooku, aby nie przegapić nowych wpisów 🙂

Reader Interactions

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz wiedzieć jak sprawdzić przebieg w każdym samochodzie?

MERCEDES PRZEBIEG

Poznaj 10 konkretnych sposobów na sprawdzenie przebiegu, z których korzystam podczas oględzin!