Woda zamiast płynu chłodniczego – czy warto ?
Podstawową funkcją układu chłodzenia jest zapewnienie odpowiedniej temperatury pracy silnika. Czy woda zamiast płynu chłodniczego spełni tę funkcję? Jak w prosty sposób sprawdzić stan chłodziwa w samochodzie? Tego wszystkiego dowiesz się we wpisie.
Woda zamiast płynu chłodniczego
Woda z kranu i woda demineralizowana znacznie szybciej niż dobry płyn chłodniczy może doprowadzić do przegrzania silnika. Natomiast duży wzrost temperatury silnika może być przyczyną wielu poważnych awarii np. uszkodzenia uszczelki pod głowicą, rozszerzenia tłoków w cylindrach, a nawet zatarcia jednostki napędowej.
Dlaczego woda pomimo odpowiedniego przewodnictwa i dużej pojemności cieplnej nie jest dobrym wyborem?
- Woda z kranu zawiera wiele zanieczyszczeń, które przyczyniają się do powstawania korozji i wytrącania kamienia kotłowego. Kamień osadza się w przewodach i zmniejsza ich przepustowość, co niekorzystnie wpływa na skuteczność pracy układu chłodzenia. Im bardziej przewody będą zanieczyszczone, tym mniej ciepła będzie odprowadzane z silnika.
- Zarówno woda z kranu, jak i demineralizowana zamarza w 0°C. W naszym klimacie osiągnięcie ujemnych temperatur w ciągu roku jest niemalże pewne, dlatego woda w układzie chłodzenia zamarznie, co może doprowadzić m.in. do uszkodzenia chłodnicy.
- Optymalna temperatura cieczy chłodzącej wynosi około 90°C, jednak podczas intensywnej jazdy może podnieść się nawet o kilkadziesiąt stopni. Natomiast temperatura wrzenia wody w układzie chłodzenia wynosi około 110°C (temperatura wrzenia wody w układzie chłodzenia jest wyższa, ponieważ ciśnienie w układzie jest wyższe od atmosferycznego), co jest wartością możliwą do osiągnięcia nawet podczas typowo miejskiej jazdy – wystarczy cieplejszy dzień i korek.
- Woda jest podatna na zjawisko kawitacji. Kawitacja polega na gwałtownym przejściu cieczy ze stanu ciekłego w gaz. W silniku spalinowym ma to miejsce na łopatkach pompy wodnej oraz na zewnętrznej powierzchni cylindrów. Wskutek kawitacji wybijają się cząstki metalu, przez co powstają ubytki na ściankach cylindra i łopatkach wirnika pompy.
Dlaczego warto wybrać płyn chłodniczy?
Płyn chłodniczy składa się z wody, glikolu etylenowego lub propylenowego oraz wielu domieszek np. antykorozyjnych, zapobiegających powstawaniu kamienia kotłowego i piany. Skład ten pozwala na uzyskanie poniższych właściwości:
- Chroni przed wczesnym wrzeniem i zamarzaniem. Temperatura zamarzania płynu to około -37°C, natomiast wrzenia około 129°C w zależności od konkretnego płynu. Ten zakres temperatur pozwala na normalne użytkowanie samochodu we wszystkie pory roku.
- Zapobiega powstawaniu korozji na elementach silnika i układu chłodzenia.
- Zmniejsza możliwość wystąpienia zjawiska kawitacji.
- Zapobiega odkładaniu kamienia.
Standardowo w układzie chłodzenia mieści się 5 litrów płynu, za który zapłacisz około 40 zł. Pamiętaj, że płyn chłodniczy z czasem traci swoje właściwości- producenci deklarują, że należy go wymieniać co 3 lata. Dokładne zalecenia znajdziesz na etykiecie opakowania konkretnego płynu.
Jak sprawdzić, czy w układzie chłodzenia jest woda zamiast płynu chłodniczego ?
Możesz to sprawdzić w prosty sposób aerometrem, który kupisz już za około 20 zł. Aerometr działa na zasadzie pomiaru gęstości cieczy. Odpowiednie wartości gęstości płynu odpowiadają danej temperaturze zamarzania. Tester ma dwie skale, z których odczytasz temperaturę wrzenia i zamarzania cieczy. Dodatkowo, za jego pomocą, możesz ocenić klarowność i barwę płynu.
Jeżeli w układzie znajduje się woda, wskazówka pokażę temperaturę wrzenia na poziomie 100°C, natomiast zamarzania 0°C. Wodę rozpoznasz także po tym, że jest bezbarwna.
Dobry płyn chłodniczy, powinien wrzeć przynajmniej w 129°C, natomiast zamarzać w -35°C. Płyn rozpoznasz również po barwie, mogą to być kolory np. zielony, różowy, pomarańczowy i niebieski.
Jak wykonać test?
Ściśnij gruszkę na aerometrze i włóż wężyk do zbiorniczka wyrównawczego. Puść gruszkę i zaciągnij płyn do poziomej kreski. Aby uzyskać poprawne wartości, ustaw tester tak, by górna strzałka była pionowa i odczytaj temperatury wrzenia i zamarzania cieczy. Test wykonaj dokładnie, ponieważ za mała ilość płynu, lub przekrzywienie testera może zaburzyć wynik.
Czy woda zamiast płynu chłodniczego to dobry wybór? Zdecydowanie nie. Woda powoduje korozję, odkłada kamień, jest podatna na zjawisko kawitacji, a na dodatek zamarza już w 0°C. Nie oszczędzaj na układzie chłodzenia, ponieważ ostatecznie koszty związane z naprawą silnika znacząco przewyższają koszt zakupu dobrego płynu chłodniczego.
Jeśli chcesz zadbać o swój samochód i być na bieżąco z nowymi wpisami – polub nas na facebooku 🙂
Interakcje czytelnika
- kontakt@jaksprawdzacauta.pl
- 515-726-021
DANE KONTAKTOWE
WISELANE PIOTR SOKOLIŃSKI
NIP: 6292493951
REGON: 383500674
41-300 DĄBROWA GÓRNICZA
WOJ. ŚLĄSKIE
Dodaj komentarz