Poniżej znajdziesz listę samochodów, które możesz kupić do 10 tys. Lista rozpoczyna się od samochodów miejskich, poprzez kompakty, klasę średnią, a kończy na minivanach. O każdym modelu znajdziesz podstawowe informacje, ciekawostki, dostępne silniki, a także wskazówki, na co zwracać uwagę przy zakupie.
Okej, na pierwszy ogień idzie Fiat Grande Punto.
samochód do 10 tys. – Fiat Grande Punto

Jeżeli od samochodu oczekujesz świeżego wyglądu, taniej eksploatacji, lecz nie zależy Ci szczególnie na dynamice i komforcie, grande punto jest ciekawą propozycją! Jeżeli masz przeznaczone na samochód do 10 tys., spokojnie znajdziesz dobre egzemplarze nawet z 2007, 2008 i 2009 r. Grande punto kupisz tylko w wersji hatchback, z wariantem 3 lub 5 drzwiowym (sedan otrzymał nazwę Linea). Nie jest to samochód rodzinny, jednak umożliwia on podróżowanie w dobrych warunkach w 4 osoby.

Wnętrze jak na tamte lata jest nowoczesne, jednak dominuje w nim twardy plastik. Choć trzeba wziąć pod uwagę, że jest to segment B, dlatego trudno doszukiwać się miękkich plastików, czy skórzanej tapicerki. Każde punto wyposażone jest w 2 poduszki powietrzne, ABS, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, co w tym segmencie wcale nie jest standardem.
Wspomaganie kierownicy jest elektryczne z dodatkową funkcją city, dzięki której możesz manewrować samochodem bez użycia siły. Jest to bardzo przydatna funkcja w zatłoczonych miastach i na parkingach.
Zawieszenie nie należy do najtrwalszych, lecz części są tanie i łatwo dostępne. Z przodu znajdują się kolumny resorujące i wahacze poprzeczne, a z tyłu belka skrętna.
Lakier ma bardzo cienką warstwę (ok 90 uM) i nie należy do najtrwalszych. Często pojawiają się na nim odpryski, a dodatkowo potrafi łuszczyć się na brzegach elementów odsłaniając blachę.
Model ten jest słabo wyciszony, więc jeżeli planujesz pokonywać wiele kilometrów głównie trasami, warto rozejrzeć się za samochodem z wyższego segmentu.

W tym budżecie dominują dwie jednostki benzynowe: 1.2 8V i 1.4 8V/16V oraz wysokoprężne: 1.3 16V multijet.
Jednostka benzynowa 1.2 jest zdecydowanie zbyt słaba, dlatego pominę ją w tym zestawieniu.
Silnik 1.4 to czterocylindrowa, wolnossąca konstrukcja o oznaczeniu SMPI FIRE. Odmiana 8V generuje moc 77KM, natomiast 16V 95KM. Silnik ma wielopunktowy wtrysk paliwa, rozrząd napędzany paskiem i dobrze współpracuje z instalacją gazową. Jednostka jest trwała, jednak nie wolna od drobnych awarii np. alternatora.
Silnik 1.3 jest zestrojony z 5-cio biegową skrzynią biegów i rozwija moc 75 lub 90KM. Jest to prosty i zarazem oszczędny diesel. Rozrząd napędzany jest łańcuchem, sprzęgło nie ma koła dwumasowego, wtryski są elektromagnetyczne (nadają się do regeneracji) i nie ma filtra cząstek stałych.
Niestety, wiele benzyniaków służyło w szkołach nauki jazdy, a diesli we flotach. Bądź też czujny na samochody sprowadzone, ponieważ za granicą bardzo łatwo otrzymać w tym modelu szkodę całkowitą! Oczywiście po otrzymaniu takiej szkody, auto staje się dobrym kąskiem dla polskich handlarzy.
samochód do 10 tys. – Renault Clio III

Clio III, podobnie jak Grande Punto, również należy do segmentu B, czyli samochodów miejskich. Jednak w praktyce Clio bliżej jest do kompakta, więc można nim podróżować na całkiem komfortowym poziomie.
Clio oferowane jest jako hatchback i kombi, w wersji 3 i 5 drzwiowej. Do 10 tys. znajdziesz egzemplarze z lat 2006-2009.
Bagażnik jest ustawny, w wersji hatchback ma 288l, natomiast w kombi 439l.

Do 10 tys. znajdziesz egzemplarze z bogatym wyposażeniem tj. automatyczną klimatyzacją, doświetlaniem zakrętów, światłami soczewkowymi, pół skórzanymi fotelami, tempomatem z regulacją prędkości w kierownicy, czy możliwością obsługiwania radia z poziomu manetek umieszczonych za kierownicą.
Kokpit wykonany jest z miękkiego tworzywa, materiał na boczkach drzwi jest przyjemny w dotyku, a w połączeniu z wygodnymi fotelami, Clio naprawdę da się polubić.

Z drugiej zaś strony, spotkasz egzemplarze dosłownie gołe, które nie mają nawet klimatyzacji. Plastiki we wnętrzu są kiepskiej jakości, kierownica nie ma multifunkcji, a szyby otwierane są za pomocą korbki.
Niestety, egzemplarze bogato wyposażone pochodzą głównie z Francji, a te biedniejsze z polskiego salonu. Dlaczego niestety? Przede wszystkim dlatego, że jeszcze nigdy nie spotkaliśmy się z bezwypadkowym samochodem, który został sprowadzony z Francji :).
Co ciekawe, w egzemplarzach pochodzących właśnie z Francji, na oryginalnych szybach, zwykle wygrawerowane jest 5 ostatnich cyfr numeru VIN samochodu, dzięki czemu w bardzo prosty sposób możesz sprawdzić, czy szyby są fabryczne.
W Clio poduszka powietrzna pasażera podczas wystrzału zbija przednią szybę, dlatego zwróć na nią szczególną uwagę. Jednak nieoryginalne szyby to tylko jedna z wielu oznak świadczących o powypadkowej przeszłości samochodu. Wszystkie te oznaki spisaliśmy w naszej książce, która pomoże kupić Ci sprawny technicznie i bezwypadkowy samochód.
Zawieszenie jest dość trwałe. Z przodu występują niezależne kolumny resorujące oraz wahacze poprzeczne, z tyłu belka skręta. W połączeniu z niskim profilem opon, Clio prowadzi się pewnie i stabilnie.
W 3 generacji nie zawodzi już elektronika tak jak w przypadku Clio 2, czy Renault Megane 2.

Do 10 tys. znajdziesz głównie silniki benzynowe: 1.2, 1.4 i 1.6 oraz diesla 1.5 dCi.
Silnik 1.4 o oznaczeniu K4J generuje moc 98KM. Jest to prosta, wolnossąca, czterocylindrowa konstrukcja z którą nie ma większych kłopotów. Bez problemu współgra z instalacją gazową, na której spalanie wynosi 8l gazu.
Problemem są cewki zapłonowe firmy Sagem, dlatego po awarii, warto je zamienić na firmę Denso, której cewki są znacznie trwalsze.
Silnik 1.6 o oznaczeniu K4M generuje moc 110KM. Silnik ten podobnie jak słabsza wersja 1.4 nie generuje większych problemów. Częstymi przypadłościami są awarie koła zmiennych faz rozrządu, które objawiają się grzechotaniem (podobny dźwięk do diesla) i słabszą dynamiką. Średnie spalanie wynosi ok 8l, jednak można bez problemu założyć gaz.
Diesel 1.5 dCi o oznaczeniu K9K występuje w wielu odmianach: 68, 86, i 106 KM. Do 10 tys. przeważają odmiany 68 i 86 KM. W tych odmianach nie ma dodatkowego osprzętu takiego jak filtr cząstek stałych FAP, czy koło dwumasowe. Silnik ten ma precyzyjny układ paliwa Common Rail i turbinę ze stałą geometrią łopatek, która nie jest droga w regeneracji. Jednak trzeba bardzo uważać na jakość paliwa i częstą wymianę oleju, ponieważ lubią psuć się wtryski, pompa wtryskowa, a także zdarzają się przypadki obrócenia panewek. Za te bolączki, silnik odwdzięcza się bardzo niskim spalaniem, ponieważ na trasie można zejść nawet poniżej 4l!
Podobnie jak w przypadku Grande Punto, Clio służyło w ośrodkach nauki jazdy, a także we flotach (szczególnie w odmianie 3 drzwiowego diesla). Dodatkowo, przeważają egzemplarze pokolizyjne i powypadkowe z rynku zachodniego, więc zwróć szczególną uwagę na stan blacharsko-lakierniczy. Clio ma dobre zabezpieczenie antykorozyjne, więc każde ognisko rdzy powinno wzbudzić Twoją czujność.
samochód do 10 tys. – Seat Leon 1m

Tym modelem wchodzimy w auta kompaktowe, czyli segment C. Leon oferowany jest w wersji hatchback, natomiast wersja sedan nazwana została Toledo. Leon występuje w wersji z napędem zarówno na przednią oś, jak i 4×4. Jednak w budżecie mieszącym się w 10 tys., znajdziesz tylko odmiany z przednim napędem. Leon został wyprodukowany zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów, lecz w praktyce egzemplarze z automatem są bardzo rzadko spotykane.

Leon jest usportowionym bratem bliźniakiem Volkswagena Golfa IV. Wnętrze jest czarne, surowe, materiały dobrej jakości, lecz z biegiem czasu (Leon może mieć już 20 lat!) plastiki mogą gdzieniegdzie skrzypieć. Pomimo wieku, topowa wersja tego modelu- Cupra R kosztuje nawet 25 tys. zł, natomiast biorąc pod uwagę, że ma to być samochód do 10 tys., przeważają uboższe wersje tj. Stella, Spirit czy Signo.
Przykładowo, wersja Signo wyposażona jest w automatyczną klimatyzację, 4 elektrycznie sterowane szyby, elektryczne lusterka boczne, czujniki deszczu, czy system głośników 4+4.
Oryginalna powłoka lakiernicza w Leonie jest trwała i wynosi ok. 120uM. Blacha ma dobre zabezpieczenie antykorozyjne, jednak rdza czasami dopada progi. Jeżeli znajdziesz korozję na karoserii jest duże prawdopodobieństwo, że element ten był naprawiany.
Obecnie, większość egzemplarzy wystawiona jest przez osoby prywatne, ale to nie znaczy, że są to auta bezwypadkowe, czy w dobrym stanie technicznym. Większość egzemplarzy po prostu przeszła już przez ręce handlarzy, zanim trafiła do obecnych właścicieli. Leon był sprowadzany do Polski w czasach, w których masowo kręcono przebiegi, więc zwróć szczególną uwagę na stan techniczny oraz zużycie elementów wnętrza.
Zawieszenie nie jest skomplikowane, z przodu kolumny typu McPherson, z tyłu belka skrętna.

Do 10 tys. przeważa wersja benzynowa 1.6 oraz diesel 1.9 TDI o mocach 90 i 110 KM.
Silnik 1.6 16V MPI to czterocylindrowa jednostka benzynowa generująca moc 105KM. Zestrojona jest z 5-cio biegową skrzynią biegów. Jest to najpopularniejszy silnik koncernu Volkswagena z tamtych lat, umieszczany również w Skodzie, Volkswagenie oraz Audi. Leon w połączeniu z tym silnikiem nie jest demonem prędkości, jednak można do niego założyć gaz i cieszyć się tanimi kosztami przejazdów.
Silnik 1.9 TDI o mocy 90 i 110KM o oznaczeniu odpowiednio ALH i ASV to niemalże bezawaryjne jednostki. Nie mają układu Common Rail, ani pompowtrysków, lecz zwykłą pompę rozdzielaczową Bosch VP37. Samochód nie jest wyposażony w filtr DPF, a odmiana 90-konna nie posiada nawet koła dwumasowego. Spalanie jest na bardzo niskim poziomie – 4-5l. Koszty napraw tej jednostki i osprzętu są bardzo tanie porównując z innymi dieslami.
samochód do 10 tys. – Ford Fokus mk2

Ford focus II generacji należy do segmentu C. Spotkasz go w 4 wersjach nadwoziowych: hatchback, kombi, sedan oraz cabrio. Dominują hatchbacki i kombi. Wnętrze jest przestronne, bagażnik w hatchbacku i kombi ma odpowiednio 385 i 482l, co jest bardzo zadowalającym wynikiem. W Twoim budżecie, powinieneś znaleźć zadbane egzemplarze z 2006 i 2007 r.
Dostępnych jest wiele wersji wyposażenia. Te najpopularniejsze to: ambiente, trend, econetic, ghia i titanium.

Focus ma większy rozstaw osi i jest dłuższy od swoich poprzedników (Grande Punto, Clio i Leona), dlatego może spełniać funkcję samochodu rodzinnego. Zbudowany jest na tej samej płycie podłogowej co Volvo C30/S40/V50 oraz Mazda I i II.
Niestety zabezpieczenie antykorozyjne nie jest jego dobrą stroną tego modelu. Możesz spotkać korozję na rantach drzwi oraz elementach podwozia i zawieszenia.
Focus prowadzi się bardzo precyzyjnie i komfortowo, z przodu ma zawieszenie niezależne – kolumny resorujące, z tyłu oś wielowahaczową.
Uważaj na egzemplarze po drobnych kolizjach czołowych, ponieważ z przodu umieszczona jest pompa wspomagania i sterownik silnika, które po uszkodzeniu generują dodatkowe koszty.
Na portalach aukcyjnych wystawionych jest mnóstwo ogłoszeń, więc nie będziesz mieć problemu ze znalezieniem odpowiedniego egzemplarza.

Do 10 tys. dominuje jednostka benzynowa 1.6 (100 KM) oraz wysokoprężna 1.6 (90KM).
Silnik 1.6 16V Duratec to jednostka benzynowa powstała w 2004 r. wraz z tym modelem. Silnik jest praktycznie nie do zatarcia pod warunkiem regularnej wymiany oleju i filtrów oraz rozrządu, w którym potrafi zerwać się pasek. Spalanie jest dość wysokie, ponieważ dochodzi do 10l benzyny w mieście i 8l w trasie. Gdy w silniku założona jest instalacja gazowa, może dojść do przedwczesnego wypalenia gniazd zaworowych. Usterka objawia się np. charakterystycznym „kłapaniem” zaworów słyszalnych na wolnych obrotach lub sączeniem się paliwa z rury wydechowej.
Silnik 1.6 TDCi 16V to jednostka konstrukcji PSA, gdzie otrzymała oznaczenie HDI. Silnik posiada układ Common Rail z wtryskami elektromagnetycznymi firmy Bosh, które nadają się do regeneracji. DPF i koło dwumasowe może występować tylko w modelach po liftingu. Spalanie waha się w granicach 4,5-5,5l.
samochód do 10 tys. – Passat B5

Passat B5 produkowany był w latach 1996-2005, a w 2000 r. przeszedł lifting. Do 10 tys. zł możesz kupić egzemplarz z każdego roku produkcji. Oczywiście lepiej wziąć pod uwagę te po modernizacji, dlatego też takimi dzisiaj się zajmę.
Passaty były produkowane tylko w 5-cio drzwiowych wersjach nadwoziowych tj. sedan i kombi. Wnętrze jest bardzo przestronne, wygodne i solidnie wykonane. Bagażnik jest duży i ma niski próg załadunkowy. Wersja kombi ma aż 495l, dlatego nie powinieneś mieć problemu nawet z przewożeniem mebli :).

Podstawowe wersje są dość ubogie jak na segment D. Posiadają wspomaganie, 2 poduszki powietrzne i 2 elektryczne szyby. Bogatsze wyposażenie może obejmować skórzane, podgrzewane fotele, 6 poduszek powietrznych, bixenony, spryskiwacze reflektorów, halogeny, climatronic, regulację lędźwiową fotela kierowcy, czujnik deszczu, nawigację, czy kierunkowskazy w lusterkach. Jak na samochód do 10 tys. to całkiem obszerna lista.
Zawieszenie jest zestrojone komfortowo, z przodu kolumny resorujące i wahacze poprzeczne, z tyłu natomiast wielowahacz. Niestety, trwałość przedniego zawieszenia nie jest mocną stroną tego auta.
Passaty występowały z 5-cio i 6-cio biegową manualną skrzynią biegów oraz 5-cio biegowym automatem. Napęd przekazywany jest na przednią oś, lub 4×4 w wersji 4MOTION.
Pomimo tego, że karoseria Passata jest ocynkowana, miewa on problemy z korozją przede wszystkim na przednich błotnikach, klapie bagażnika, rantach drzwi i łączeniu dachu z przednią szybą.
Do 10 tys. króluje 1.8T w benzynie oraz 1.9TDI w dieslu.
Silnik 1.8T to turbodoładowana benzyna o mocy 150KM. Jest to prosta konstrukcja, niemiewająca bardzo poważnych problemów. Większość egzemplarzy boryka się ze spalaniem oleju (ok 1.0-1.5l na 10 tys. km). Najczęstszą przyczyną są zużyte uszczelniacze zaworowe. Plusem jest to, że silnik po kilku małych modyfikacjach można spokojnie zestroić na 250KM.
Silnik 1.9 TDI występował w różnych odmianach, jednak dominuje wersja na pompowtryskach (EA188) o mocy 130KM. Silnik może posłużyć nawet milion kilometrów pod warunkiem regularnego serwisowania. Jest on zestrojony z 6-cio biegową skrzynią biegów, kołem dwumasowym i turbiną ze zmienną geometrią, dzięki czemu jest dynamiczny i ekonomiczny. Jedak dźwięk jego pracy nie należy do najlepszych – jest głośny i brzmi po prostu jak stary diesel.
Większość Passatów służyła jako połykacz kilometrów, na budowach, czy jako taxi. Kręcone przebiegi, przeróbki z wersji angielskiej na polską, uszkodzenia nadwozia, zaniedbanie właścicieli… to wszystko sprawia, że znalezienie dobrego egzemplarza jest bardzo trudne. Jeżeli go jednak znajdziesz, posłuży Ci bezawaryjnie przez kolejne lata.
samochód do 10 tys. – Opel Zafira A

Zafira to 7 osobowy minivan segmentu C. Za 10 tys. zł warto szukać egzemplarza po liftingu, czyli z lat 2002-2005. Zafira A była produkowana tylko z przednim napędem.

Wnętrze jest stylizowane jak w Astrze G, czyli proste, ciemne, ale praktyczne. Zafira może przewieźć aż 7 osób w modelu 5+2. Dwa dodatkowe fotele rozkładane są i chowane są w podłodze bagażnika, dzięki czemu nie zajmują przestrzeni bagażowej. Dodatkowo, drugi rząd siedzeń ma możliwość regulacji tył-przód, dzięki czemu można dostosować odpowiednią ilość przestrzeni dla pasażerów. Zafira produkowana była w 3 wariantach wyposażenia: Comfort, Riviera i Elegance. Za 10 tys. znajdziesz egzemplarze z klimatyzacją automatyczną, elektrycznymi i podgrzewanymi lusterkami, tempomatem, nawigacją, wielofunkcyjną kierownicą, 10 poduszkami powietrznymi i relingami dachowymi.
Zawieszenie jest zestrojone komfortowo, z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna.

Na rynku dominuje jednostka benzynowa 1.8 oraz wysokoprężna 2.2.
Silnik 1.8 16V ECOTEC Z18XE to benzynowa konstrukcja o mocy 125KM. Rozrząd napędzany jest paskiem, który trzeba wymieniać co 60 tys. km. Dostęp do części jest bezproblemowy. Podczas jazdy próbnej zwróć uwagę, czy obroty nie falują na biegu jałowym. Przyczyną może być uszkodzony silnik krokowy, który zintegrowany jest z przepustnicą. Koszt usunięcia usterki wynosi ponad 1000 zł. Silnik dobrze współpracuje z instalacją LPG. Średnie spalanie na benzynie to 8l, a na gazie 10l.
Silnik wysokoprężny 2.2 DTI Y22DTR o mocy 125KM to czterocylindrowa konstrukcja napędzana łańcuchem. Odznacza się niskim spalaniem, a także przeciętną kulturą pracy. Bywają problemy awarii pompy wtryskowej i przedwczesnego wypalania uszczelki pod głowicą. Poza tymi dolegliwościami nie ma z nią większych problemów.
Przez to, że Zafira jest tania i pakowna, część egzemplarzy służyła jako samochód do przewozu towarów, ponieważ w wersji 2 osobowej, bagażnik ma aż 1700l pojemności.
Podczas oględzin, zwróć uwagę na historię auta. Mając kartę pojazdu możesz sprawdzić, czy poprzedni właściciele nie byli właścicielami firm handlowych-usługowych.
Jaki samochód do 10 tys. ?
Jest wiele udanych modeli, które możesz kupić mając przeznaczone na samochód do 10 tys., dlatego tę listę będę regularnie poszerzać.
Pamiętaj jednak, że wybór odpowiedniego modelu i silnika to jedno, natomiast kluczem do sukcesu są dobre oględziny, tak by nie stracić pieniędzy na dobrze wyglądającego grata.
Jeżeli chcesz nauczyć się sprawdzać samochód przed zakupem, zajrzyj do naszej książki: „Od ogłoszenia do kupienia, czyli jak kupić sprawny i bezwypadkowy samochód”, gdzie na 150 stronach A4 opisaliśmy krok po kroku, jak samodzielnie przeprowadzić oględziny samochodu.
Jeżeli, wielu fachowców ma problemy na co dzień, ze znalezieniem usterki a po ich naprawach często wraca się do warsztatu lub zmienia miejsce naprawy, to należy mieć także ograniczone zaufanie do porad fachowców i ostatecznie jeżeli to my wydamy pieniądze, sami powinniśmy się dokształcać na m.in. takich wspaniałych stronach WWW jak ta, i korzystać też z własnego doświadczenia, intuicji, przeczuć i sieci znajomych do znalezienia odpowiedniego auta, tak ja to widzę. Pozdrawiam wszystkich pozytywnych ludzi szukających przyzwoitego auta.
Samochody do 10 tyś. zł. są to już starsze modele, do których dostępność części zamiennych jest bardzo duża i są one tanie. Mimo wszystko jeśli przyjdzie nam zrobić remont silnika, wymienić skrzynię biegów czy nawet w dieslu sprzęgło to koszty mogą być spore. Przy tym budżecie mimo wszystko te najważniejsze rzeczy dobrze żeby sprawdził jakiś fachowiec przed zakupem.