Passat B8 opinie po oględzinach

Volkswagen Passat już od wielu lat cieszy się ogromną popularnością wśród Polaków. W tym artykule weźmiemy pod lupę najnowszą generację, czyli Passat B8. Opinie na temat tego modelu przekażę Ci na podstawie kompleksowych oględzin kilkunastu egzemplarzy oraz po pokonaniu ok 130 tys. km na fotelu kierowcy. Poznasz typowe bolączki tego modelu, jednostki napędowe, oraz dowiesz się, na co zwrócić uwagę przed zakupem używanego egzemplarza.

Passat B8 podstawowe informacje

Passat B8 opinie

Volkswagen Passat B8 jest produkowany od 2014r. Model ten w 2019r. przeszedł niewielki lifting, podczas którego przeprojektowano m.in. zderzaki, lampy, systemy asystujące kierowcę, system inforozrywki, a także dodano nowe jednostki napędowe. Dostępny jest z napędem na przednią oś oraz z napędem na 4 koła (4Motion). Samochód należy do segmentu D, czyli do klasy średniej. Jego głównymi konkurentami jest Ford Mondeo mk5 oraz Opel Insignia B. Występuje jako 5-cio drzwiowy sedan, kombi (Variant) oraz w uterenowionej wersji Alltrack.

Passat B8 dostępny jest w kilku wersjach wyposażenia:

  • Trendline
  • Comfortline
  • Highline
  • Rline
  • Alltrack

W zależności od wersji wyposażenia B8 można doposażyć m.in. wirtualny kokpit, reflektory ledowe (LED BASIC, LED TOP), kamery 360, adaptacyjne zawieszenie DCC, elektryczne otwieranie tylnej klapy, podgrzewaną szybę czołową, elektrycznie regulowane fotele, masaż w fotelu kierowcy oraz systemy asystujące kierowcę takie jak: aktywny tempomat ACC, lane assist (asystent pasa ruchu), front assist (system ostrzegania i awaryjnego hamowania), system rozpoznawania znaków drogowych, dynamic light assist (automatyczne światła drogowe) itd.

Passat B8 Virtual Cockpit

Passat B8 opinie o silnikach

Passat B8 silniki diesla TDI

Passat B8 opinie o silniku 2.0 TDI

W Volkswagenie Passacie B8 dostępne są jednostki wysokoprężne:

  • 1.6 TDI o mocy 120KM
  • 2.0 TDI o mocy 150KM oraz 190KM
  • 2.0 TDI o mocy 200KM (po liftingu)
  • 2.0 BiTDI o mocy 240KM

Silnik diesla w Passacie B8 to dobry wybór. Silniki nie mają poważnych wad konstrukcyjnych, spalanie jest na niskim poziomie, a dynamika w wersjach 190KM, 200KM i 240KM jest nawet ponad przeciętna. Wszystkie jednostki posiadają koło dwumasowe – wyjątkiem jest 1.6TDI połączony ze skrzynią manualną. Oczywiście, aby spełnić normy emisji spalin konieczne było zamontowanie filtra DPF, a w niektórych wersjach również Adblue. Z filtrem cząstek stałych z reguły nie ma problemów, ponieważ zamontowany jest bezpośrednio za turbosprężarką, dzięki czemu panują w nim wysokie temperatury sprzyjające wypalaniu sadzy. Wszystkie jednostki diesla posiadają rozrząd na pasku.

To, że dany silnik nie posiada wad konstrukcyjnych i można go zaliczyć do bezawaryjnych jednostek, nie oznacza, że można go kupować w ciemno bez jakiegokolwiek sprawdzenia – każdy egzemplarz może posiadać indywidualne problemy techniczne.

Passat B8 z silniki benzynowe TSI

Passat B8 opinie o silniku TSI
  • 1.4 TSI o mocy 125KM oraz 150KM
  • 1.4 TSI 156KM + silnik elektryczny 62KM (hybryda plug-in)
  • 1.5 TSI o mocy 150KM
  • 1.8 TSI o mocy 180KM
  • 2.0 TSI o mocy 220KM oraz 280KM

Silniki TSI w poprzednich latach miały wiele problemów, przez które ich zakup wiązał się ze sporym ryzykiem. W Passat B8 opinie użytkowników udowodniły, że Volkswagen uporał się z największymi problemami. Silniki benzynowe zostały poprawione, więc praktycznie wyeliminowano wadę olejową, czy przedwczesne rozciąganie łańcucha rozrządu. Każdy z silników posiada bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbosprężarkę. Mocniejsze odmiany posiadają łańcuch rozrządu, natomiast słabsze napędzane są paskiem.
Mimo, że silniki benzynowe zostały poprawione, nie zwalnia to z obowiązku dokładnej weryfikacji takiej jednostki przed zakupem.

Passat B8 opinie o skrzyni biegów DSG

Passat B8 opinie o skrzyni DSG

W Passacie B8 dostępne są poniższe skrzynie automatyczne:

  • DQ200 – 7 biegowa skrzynia sucha
  • DQ250 – 6 biegowa skrzynia mokra
  • DQ381 – 7 biegowa skrzynia mokra
  • DQ500 – 7 biegowa skrzynia mokra

W Passacie B8 stosowano tylko skrzynie dwusprzęgłowe DSG, które posiadają koło dwumasowe oraz dwa sprzęgła. Im więcej samochód pokonuje tras w mieście, tym szybciej zużywają się sprzęgła oraz koło dwumasowe. Poszczególne skrzynie są łączone z konkretnymi jednostkami napędowymi. Skrzynie DSG mają tendencje do delikatnego szarpania na niższych biegach (od 1 do 3) – jeżeli szarpanie nie występuje zbyt często, nie jest to powód do zmartwień. Oprogramowanie skrzyni biegów jest nastawione proekologicznie, co skutkuje m.in. jazdą na bardzo niskich obrotach. Nie jest to zdrowe dla silnika oraz koła dwumasowego. Producent zaleca wymianę oleju w skrzyni co 60 tys. km i warto stosować się do tego interwału. Skrzynie DSG charakteryzują się bardzo szybką zmianą biegów, jednak w porównaniu z klasycznymi automatami ich praca jest bardziej szorstka.
Przed zakupem warto dokładnie sprawdzić stan skrzyni, ponieważ może ona wygenerować sporo kosztów.

Passat B8 opinie o zawieszeniu

Passat B8 zawieszenie DCC

Zawieszenie Passata B8 to kolumny MacPhersona i wielowahacz. Zawieszenie jest sztywne i zwarte, co daje większą pewność prowadzenia. Jednak w porównaniu z zawieszeniem Forda Mondeo mk5, czy Peugeota 508 jest mniej komfortowe. Oferowane są również wersje DCC, czyli z zawieszeniem adaptacyjnym. Za pomocą przycisku można wybrać jeden z trybów jazdy: tryb eco, comfort, normal, sport i indyvidual. Podczas zmiany trybów układ kierowniczy, amortyzatory oraz automatyczna skrzynia biegów zmieniają swoją charakterystykę w zależności od wybranego trybu. Co ważne, zmiana trybu pracy amortyzatorów adaptacyjnych jest zauważalna, ale nawet w trybie comfort dużo brakuje im do zawieszenia pneumatycznego.

Passat B8 typowe usterki

  • skrzypiące odgłosy podczas przejazdu np. przez progi zwalniające
  • pionowe, kolorowe paski na ekranie środkowym
  • łamiące się plastiki uchwytów drzwi
  • zacinająca się pompa wody w silnikach TDI
  • wycieki z amortyzatorów DCC
  • odpadające klapki od spryskiwaczy reflektorów
  • wyciek z uszczelniacza wału korbowego w silnikach TDI i TSI
  • uszkodzenie mikrostyku w drążku zmiany przełożeń (skrzynia DSG)
  • pękające woreczki z silikonem w zbiorniczku wyrównawczym z napisem „mit silikat”

Passat B8 TOP LED, BASIC LED i halogeny

Dostępne są trzy rodzaje reflektorów: halogenowe, BASIC LED i TOP LED.

reflektory halogenowe Passat B8

Reflektory halogenowe realizowane są za pomocą żarówek H7 (światła mijania) oraz H9 (światła długie). Posiadają światła do jazdy dziennej oraz kierunkowskazy umieszczone przy górnej krawędzi.

BASIC LED PASSAT B8

Reflektory BASIC LED wykonane są w pełni w technologii LED. Światła mijania i drogowe realizowane są za pomocą odbłyśników. Reflektory posiadają diodowy pasek pełniący funkcję świateł do jazdy dziennej oraz kierunkowskazów. Dostępne są z funkcją Light Assist, która wykrywa zbliżające się pojazdy i automatycznie włącza / wyłącza światła drogowe.

TOP LED Passat B8

Reflektory TOP LED wykonane są w pełni w technologii LED realizowane za pomocą soczewek. Posiadają pasek ledowy pełniący funkcję świateł mijania składający się z 32 diod LED. Kierunkowskazy, podobnie jak w BASIC LED realizowane są za pomocą diodowego paska. Reflektory dostępne są z funkcją Dynamic Light Assist, która za pomocą kamery dostosowuje snop świateł drogowych i wycina pojazdy.

Jak sprawdzić, czy reflektory są fabryczne

Bardzo często przy uderzeniu frontalnym, zostają uszkodzone reflektory, dlatego warto sprawdzić, czy są one fabryczne. Aby to ustalić, niezbędne jest sprawdzenie dokładnej daty produkcji samochodu i porównanie jej z datą produkcji reflektora. Reflektory są produkowane zwykle od kilku dni do 2-3 miesięcy przed samochodem.

jak sprawdzić datę produkcji samochodu Volkswagen
jak sprawdzić datę produkcji reflektorów Volkswagen

W tym przypadku samochód został wyprodukowany 31.05.2017r., natomiast reflektor 18.05.2017r.

Passat B8 jak sprawdzić przebieg

Jest wiele sposobów na sprawdzenie przebiegu samochodu w zależności m.in. od kraju pochodzenia, czy sposobu serwisowania. Jednym z nich jest odczyt przebiegu ze sterowników. Przebieg zapisuje się m.in. w sterowniku silnika, skrzyni biegów, układzie hamulcowym, centrali elektronicznej, czy klimatyzacji.

Passat B8 opinie - jak sprawdzić przebieg

Dodatkowo, możesz pobrać pełną historię serwisową z ASO Volkswagena. W historii znajdują się wszystkie serwisy i naprawy, które były przeprowadzane w ASO. Przy każdym serwisie znajduje się przebieg wraz z datą. Dodatkowo, widoczne są wszystkie zgłoszenia Klienta (np. słyszalny stuk podczas jazdy) oraz naprawy blacharskie przeprowadzone w ASO. Mamy dostęp do historii Volkswagena niezależnie od kraju pochodzenia.

Passat B8 sprawdzenie samochodu przed kupnem

Powyżej napisałem tylko kilka z wielu aspektów, które należy sprawdzić podczas oględzin samochodu. Jeżeli chciałbyś kompleksowo sprawdzić samochód przed kupnem, napisz do nas na kontakt@jaksprawdzacauta.pl

Passat B8 opinie

Na koniec pozostawiłem najważniejsze pytanie, czy warto kupić Passata B8? Z plusów należy wymienić duży wybór bezawaryjnych jednostek napędowych, dobrze działające systemy wspomagające kierowcę i stosunkowo niskie koszty serwisowania. Do minusów należy przede wszystkim mało komfortowe i głośne zawieszenie, słabe wyciszenie wnętrza przy wyższych prędkościach i dużą ilość ofert słabo wyposażonych egzemplarzy.

W bazowych wersjach wyposażenie i wygląd wnętrza bardziej przypomina poprzednią generację B7 – dopiero wyższe wersje dają powiew świeżości. Ceny Passatów są też wyższe w porównaniu do Mondeo, czy Insignii. Moim zdaniem Passat to bardzo uniwersalny samochód, dlatego warto wziąć go pod uwagę podczas poszukiwań.

Interakcje czytelnika

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *