Na polskim rynku dominują samochody używane sprowadzone z Niemiec, Włoch, Belgii, czy właśnie z Francji. Jednak w każdym kraju dokumenty samochodu znacząco się od siebie różnią. Jeżeli planujesz kupić samochód z Francji, poniżej znajdziesz wiele przydatnych informacji podczas zakupu i rejestracji.
Samochód z Francji – dowód rejestracyjny, czyli Certificat d’immalicuration
Certificat d’immalicuration, czyli potocznie „Carte grise” to odpowiednik polskiego dowodu rejestracyjnego. Podczas sprawdzania samochodu z Francji, zwróć uwagę na ten dokument, ponieważ możesz się z niego całkiem sporo dowiedzieć. Poniżej opiszę najistotniejsze informacje.

Pole A – francuski numer rejestracyjny
We Francji tablice rejestracyjne przypisywane są do samochodu, więc bez względu na liczbę właścicieli, czy ich miejsce zamieszkania-numer rejestracyjny będzie ten sam.
Warto ten numer wkleić do Google, ponieważ możesz tam znaleźć link np. z francuskiej aukcji.
Pole B – data pierwszej rejestracji
Pamiętaj, że data pierwszej rejestracji nie jest jednoznaczna z datą produkcji samochodu. Może się zdarzyć, że samochód został zarejestrowany 07.08.2015, a wyprodukowany 1.04.2014. Data pierwszej rejestracji w tym przypadku wskazuje na rok modelowy 2016, a w rzeczywistości rok produkcji to 2014. Handlarze bardzo często manipulują tymi datami, tak by zawyżyć wartość samochodu, dlatego zawsze postaraj się ustalić jaka była data produkcji samochodu.
Pola C – informacje o właścicielach
W polach C, zawarte są informacje o właścicielu, współwłaścicielach i adresie, pod którym samochód był zarejestrowany.
Pola D – ogólne informacje o pojeździe
W tych polach znajdują się informacje o samochodzie, przede wszystkim warto zwrócić uwagę na pole D1 i D3, czyli na model i markę samochodu.
Pole E – numer identyfikacyjny
Jest to bardzo ważne pole, w którym znajduje się numer VIN samochodu. Sprawdź, czy numery VIN na samochodzie zgadzają się z numerem we francuskim dowodzie rejestracyjnym. Gdzie znajdują się numery VIN w samochodzie, dowiesz się z tego artykułu.
Pole I – data wydania obecnego dowodu rejestracyjnego
Jeżeli dowód był wymieniony z powodu np. zmiany właściciela, data ta nie będzie zgodna z datą w polu B, czyli z pierwszą rejestracją. Tym sposobem w prosty sposób sprawdzisz, czy samochód we Francji miał jednego właściciela, czy było ich więcej.
Pola J – kategoria pojazdu
Z tych pól możesz poznać przeznaczenie samochodu. Przykładowo „VP” oznacza samochód osobowy, „CTTE” samochód użytkowy (zwykle VAN), a „VASP” pojazd specjalistyczny. Zwróć uwagę na to pole, ponieważ sprzedający mógł sprowadzić samochód użytkowy dwumiejscowy, a następnie dołożyć tylko kanapę z tyłu i sprzedawać jako pięciomiejscowy. W takim przypadku samochodem legalnie będą mogły poruszać się tyko dwie osoby.
Samochód z Francji – badanie techniczne
Poniżej druga strona francuskiego dowodu rejestracyjnego. Na środkowej stronie w prostokątach wklejane są naklejki z przeglądów technicznych. Pierwsze badanie techniczne wykonywane jest po 3 i pół roku licząc od daty pierwszej rejestracji, następnie co 2 lata.
Zwróć uwagę na daty przeglądów, ponieważ samochody użytkowe np. Taxi mają je wykonywane co roku.

Praktycznie każdy samochód we Francji po wykonanym badaniu technicznym (tj. contrôle technique) ma przyklejoną poniższą naklejkę na szybie.

Zaczynając od góry, pierwsza informacja to numer rejestracyjny, druga-data ważności badania technicznego, trzecia to numer stacji kontroli, która wykonywała badanie techniczne. Jeżeli dobrze znasz język francuski, wyszukaj stację po numerze i zadzwoń w celu potwierdzenia przebiegu samochodu. Zwykle francuscy diagności są w stanie podać telefonicznie tę informację.
Samochód z Francji – tablice rejestracyjne
Od 15.04.2009 we Francji został wprowadzony nowy system rejestracji-SIV. Numer rejestracyjny składa się z 2 liter – 3 cyfr – 2 liter. Tak jak już wspomniałam, numer rejestracyjny przypisywany jest do samochodu, a nie właściciela.

Gdy będziesz chciał kupić samochód z Francji, auta w komisach będą stały na francuskich blachach (są jeszcze tablice eksportowe, jednak w praktyce bardzo rzadko się je spotyka). Są to zwykle oryginalne tablice, ponieważ we Francji nie oddaje się ich przy wymeldowaniu.
Mimo tego, że tablice są oryginalne, a samochód posiada ważny francuski przegląd techniczny, takim samochodem nie można legalnie poruszać się po drogach publicznych (nawet w przypadku wykupienia polskiego krótkoterminowego OC). Dlaczego?
Ponieważ samochód został wymeldowany z Francji i nie został jeszcze zarejestrowany w Polsce, czyli w praktyce nie jest nigdzie zarejestrowany.
W przypadku, gdy dojdzie do kolizji, ubezpieczyciel może odmówić wypłacenia ubezpieczenia. Niestety, handlarze bardzo często wprowadzają w błąd informując, że takim samochodem można legalnie wracać na kołach.
Samochód z Francji – dokumenty potrzebne do rejestracji
W przypadku samochodów sprowadzonych, ale niezarejestrowanych w Polsce potrzebnych jest więcej dokumentów, niż w przypadku samochodów już zarejestrowanych.
Poniżej znajdziesz wszystkie dokumenty, z którymi bezproblemowo zarejestrujesz samochód z Francji:
1. Certificat d’immalicuration, czyli francuski dowód rejestracyjny
2. Fakturę VAT lub VAT-marża wystawioną przez handlarza
3. Odpis KRS działalności handlarza
4. Potwierdzenie opłacenia akcyzy lub zaświadczenie o braku tego obowiązku
W przypadku samochodów osobowych, akcyza wynosi 3,1% wartości samochodu do pojemności 2000cm3 i 18,6% wartości powyżej 2000cm3. Szczegółowe informacje na temat akcyzy znajdziesz w tym artykule.
5. Wniosek o rejestrację samochodu z zagranicy
6. Potwierdzenie wniesienia opłat w urzędzie
7. Tłumaczenie dokumentów*
Aktualnie obowiązek tłumaczenia dokumentów z krajów UE został już zniesiony. Jeżeli jednak na dowodzie rejestracyjnym będą zapisane ręczne adnotacje, Wydział Komunikacji może poprosić o tłumaczenie dokumentu.
8. Badanie techniczne
Aby zarejestrować samochód z Francji, potrzebne jest polskie badanie techniczne, nawet gdy francuskie jest nadal ważne.
9. Tablice rejestracyjne lub zaświadczenie o ich braku
Podczas wyrejestrowania samochodu we Francji, nie oddaje się tablic rejestracyjnych do urzędu, więc samochód sprowadzony powinien je mieć. Jeżeli jednak ich nie ma, w Wydziale Komunikacji musisz przedstawić zaświadczenie o braku tablic (zwykle wystawia je sprzedający).
Czy warto kupić samochód z Francji?
Handlarze kupują samochody z Francji zwykle z 3 źródeł:
1. Aukcje aut powypadkowych z ubezpieczalni

Auta wystawione są na sprzedaż przez ubezpieczycieli. Jedne z drobnymi uszkodzeniami, inne mocno uderzone. Zdarzają się również samochody z uszkodzeniami mechanicznymi. Handlarze licytują takie auta na podstawie zdjęć, opisu i raportu zwykle bez ich wcześniejszego obejrzenia.
2. Aukcje poleasingowe

W przypadku samochodów poleasingowych, procedura zakupu jest podobna do aut z ubezpieczalni. Jednak samochody poleasingowe zwykle nie są mocno uszkodzone.
3. Place z autami powypadkowymi

Niektórzy handlarze nie chcą jeździć za granicę, więc kupują uszkodzone samochody z Francji na placu w Polsce. Wielkim minusem tych aut jest to, że stoją one po kilka tygodni, miesięcy, a nawet lat na placach zwykle bez zabezpieczenia przed czynnikami atmosferycznymi.
Nasze doświadczenia z samochodami z Francji
Sprawdziliśmy już mnóstwo samochodów z Francji i niestety, ale nie spotkaliśmy się do tej pory z egzemplarzem całkowicie bezkolizyjnym mimo licznych zapewnień wielu sprzedających :).
Jedne z nich to całkiem dobre auta kupione tylko z lekkim uszkodzeniem, które zostało naprawione w przyzwoity sposób. Często w dobrym stanie technicznym i udokumentowanym przebiegiem i naprawami. Przykładem takiego auta był Citroen C5, którego ostatnio sprawdzaliśmy.

Inne natomiast to samochody powypadkowe, uszkodzone w znacznej części, w których wystrzeliły poduszki powietrzne. Takie auta są naprawione jak najmniejszym kosztem z myślą o dalszej odsprzedaży, ponieważ profesjonalna naprawa byłaby po prostu nieopłacalna. Przykładem takiego auta był Peugeot 308 widoczny na poniższym zdjęciu.

Jednak nie spodziewaj się, że samochód powypadkowy można rozpoznać w prosty sposób. Nasz klient po obejrzeniu Peugeota ze zdjęcia zdecydował się na jego zakup. Jednak dla pewności poprosił nas o jego sprawdzenie przed sfinalizowaniem transakcji. Okazało się, że samochód jest po dość mocnym wypadku, poduszki, kurtyny i napinacze w pasach wystrzeliły, elementy konstrukcyjne zostały naruszone i większość elementów karoserii była dość mocno szpachlowana.
Jeżeli nie chcesz kupić takiego samochodu i chciałbyś dowiedzieć się, jak kompleksowo samemu sprawdzić samochód (stan blacharsko-lakierniczy, stan techniczny, oraz dokumentację) zajrzyj do naszej książki „Od ogłoszenia do kupienia, czyli jak kupić dobry i bezwypadkowy samochód używany„.
Kierowcy, chcacy sprowadzic samochod z Francji samodzielnie musza liczyc sie z pokonaniem duzej odleglosci, ktora czasem wynosi nawetkm. Dodatkowo na miejscu bariera moze okazac sie nieznajomosc jezyka obcego, bo Francuzi czesto porozumiewaja sie tylko w swoim ojczystym jezyku, szczegolnie na prowincji. W duzych metropoliach nie powinno byc z tym problemu, jednak wtedy trzeba liczyc sie z wyzszymi cenami. Dlatego niektorzy decyduja sie na skorzystanie z uslug firm lub handlarzy, ktorzy sprowadzaja samochody do Polski. Taka transakcja czesto wiaze sie jednak z ryzykiem, bo auta bywaja znacznie uszkodzone. Lepiej, wiec zweryfikowac oferty na wlasna reke i samodzielnie wybrac sie po samochod. Na miejscu auto mozna kupic m.in. w komisach, bezposrednio od wlascicieli lub na aukcjach. Na tych ostatnich samochod mozna jednak obejrzec tylko przed licytacja, a dobra znajomosc francuskiego, jest niezbedna do zawarcia transakcji.