Kontrolka płynu chłodniczego – co oznacza?

Co oznacza kontrolka płynu chłodniczego

Jeśli zbagatelizujesz świecenie się tej kontrolki, może to być jedna z najbardziej kosztownych decyzji. Kontrolka poziomu i temperatury płynu chłodniczego oznacza problem z układem chłodzenia. Za co odpowiedzialny jest układ chłodzenia oraz gdzie szukać przyczyny świecenia się kontrolki, dowiesz się już za chwilę.

Układ chłodzenia – podstawowe informacje

Silnik wytwarza bardzo wysokie temperatury i aby nie doszło do jego zatarcia musi być chłodzony cieczą. Ciecz ta, przejmuje temperaturę z silnika i jest z powrotem schładzana w zamkniętym układzie.
Podstawową funkcją układu chłodzenia jest zapewnienie odpowiedniej temperatury pracy silnika. Wyróżniamy dwa obiegi w układzie: mały i duży. Po uruchomieniu silnika włącza się obieg mały, który krąży tylko w kadłubie silnika, tak by silnik jak najszybciej mógł osiągnąć temperaturę roboczą. Po osiągnięciu tej temperatury, otwiera się termostat i płyn chłodniczy zaczyna krążyć po dużym obiegu, aby chłodzić silnik. Zadaniem układu chłodzenia jest również ogrzewanie wnętrza samochodu poprzez przepływ gorącej cieczy przez nagrzewnicę.

W skład układu chłodzenia wchodzi: chłodnica, przewody, termostat, nagrzewnica, czujniki temperatury, pompa wymuszająca obieg cieczy, zbiornik wyrównawczy oraz wentylator.

Kontrolka płynu chłodniczego

Czerwona kontrolka temperatury płynu chłodniczego

Jak już wiesz, czerwona kontrolka płynu chłodniczego oznacza problem z układem chłodzenia. Do najczęstszych przyczyn świecenia kontrolki można zaliczyć:

Zbyt niski poziom płynu chłodniczego – poszukiwania przyczyny rozpocznij od sprawdzenia poziomu płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym. Jeśli płynu jest zbyt mało, dolej go do poziomu max i obserwuj, czy ubywa. Ubytek płynu może wskazywać na:

  1. Nieszczelność– gdy dojdzie do nagłego uszkodzenia chłodnicy lub pęknięcia przewodu, wycieku nie da się nie zauważyć. Natomiast, gdy pęknie jeden z końców kanalików chłodnicy, wyciek pojawia się dopiero podczas jazdy. Mała nieszczelność może być trudna do zlokalizowania, warto wtedy skorzystać z podnośnika.
  2. Uszkodzona uszczelka pod głowicą – skutkiem czego płyn chłodniczy przedostaje się do komory spalania lub oleju. W przypadku nieszczelności między kanałem wodnym a olejowym możesz zaobserwować „masło” pod korkiem wlewu oleju. Natomiast nieszczelność między cylindrem a kanałem wodnym możesz rozpoznać po bąblach lub dymie wydobywającym się ze zbiorniczka wyrównawczego. Na temat diagnozy uszczelki pod głowicą, napisaliśmy osoby artykuł – uszkodzona uszczelka pod głowicą. 

Jeżeli na zewnątrz jest zimno, a poziom płynu chłodniczego jest w okolicach minimum, przyczyną świecenia się kontrolki mogą być prawa fizyki 🙂 . Ciesz chłodząca kurczy się w zimnie, natomiast po ogrzaniu rozpręża, skutkiem czego może być świecenie się kontrolki zaraz po uruchomieniu silnika, aż do jego rozgrzania.

Zbyt wysoka temperatura płynu chłodniczego – najczęstszą przyczyną jest uszkodzony termostat, który zaciął się w pozycji zamkniętej. Przez to nie otwiera dużego obiegu, który odpowiada za chłodzenie silnika. Dodatkowym objawem (oprócz świecącej kontrolki) jest wskaźnik pokazujący temperaturę powyżej 90°C. 

Przyczyną zbyt wysokiej temperatury może być również uszkodzony wentylator lub jego włącznik (czujnik). Jeśli uszkodzony jest termostat, to kontrolka płynu chłodniczego da o sobie znać przy około 87°C (w zależności od rodzaju termostatu). Natomiast uszkodzony wentylator da o sobie znać przy temperaturze około 95 °C. 

Awaria elektroniki- jeśli nie zaobserwowałeś powyższych objawów, przyczyną świecenia się kontrolki może być uszkodzony któryś z czujników. Najczęściej jest to czujnik poziomu płynu chłodniczego, którego elektrody znajdują się w zbiorniczku wyrównawczym. Gdy na elektrodach osadzi się kamień, wtedy elektrody błędnie odczytują informacje o poziomie płynu. Zabrudzenie elektrod i problem z odczytem poziomu płynu najczęściej dotyka właścicieli samochodów grupy VAG.

Wyświetlanie kontrolki, również może być przyczyną  błędnego odczytu spowodowanego naderwanym lub wypiętym kablem od czujnika, lub uszkodzeniem pinów na desce rozdzielczej. 

Jak się zachować, gdy świeci się kontrolka?

W pierwszej kolejności sprawdź poziom płynu chłodniczego. Gdy płyn jest gorący, pamiętaj, aby nie odkręcać korka od zbiorniczka, ponieważ układ chłodzenia jest pod ciśnieniem! Gdy silnik jest rozgrzany, nie wlewaj do zbiorniczka zimnego płynu chłodniczego, ponieważ może on przyczynić się do pęknięcia głowicy.

Gdy wyświetliła się kontrolka płynu chłodniczego z przyczyny zbyt wysokiej temperatury, najlepiej wyłącz samochód, ponieważ przegrzanie silnika może spowodować uszkodzenie uszczelki pod głowicą, rozszerzenie tłoków w cylindrach, a nawet zatarcie jednostki. W przypadku, gdy musisz przejechać krótki odcinek, ustaw nawiewy na maksymalne grzanie w kabinie, dzięki czemu choć trochę zmniejszysz temperaturę silnika.

Przeczytaj również materiał na temat płynu chłodniczego.

Reader Interactions

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz wiedzieć jak sprawdzić przebieg w każdym samochodzie?

MERCEDES PRZEBIEG

Poznaj 10 konkretnych sposobów na sprawdzenie przebiegu, z których korzystam podczas oględzin!