Poniżej znajdziesz wszystkie niezbędne informacje, dzięki którym bezproblemowo rozkodujesz oznaczenia szyb samochodowych. Z tą wiedzą ustalisz, czy szyba w samochodzie jest fabryczna, czy może była wymieniana.
Oznaczenia szyb samochodowych – czy szyba jest oryginalna?
Do sprawdzenia, czy szyba w samochodzie jest fabryczna z reguły wystarczy sprawdzić tylko pierwsze i trzecie oznaczenie.
1. Logo producenta samochodu– każda oryginalna szyba musi posiadać logo producenta samochodu np. Ford, Renault, Fiat, BMW. Jednak w niektórych przypadkach, logo marki zastępuje logo koncernu np. w Oplach możesz zobaczyć logo koncernu General Motors.
2. Nazwa producenta szyby– np. AGC, SAINT GOBAIN SEKURIT, PILKINGTON, FUAYO. Jeżeli na szybie znajduje się nazwa producenta szyby, ale brakuje logo producenta samochodu, oznacza to, że szyba jest nieoryginalna. Istnieją również producenci szyb, którzy produkują tylko zamienniki np. NordGlass.
3. Data produkcji szyby– cyfry oznaczają rok produkcji szyby np. 9- 1999r./ 2009r. /2019r. Natomiast kropki oznaczają miesiące. Jeżeli kropki znajdują się przed cyfrą to data produkcji mieści się w przedziale od stycznia do czerwca, jeżeli za to od lipca do grudnia.
******10 – styczeń 2010
*****10 – luty 2010
****10 – marzec 2010
***10 – kwiecień 2010
**10 – maj 2010
*10 – czerwiec 2010
10******- lipiec 2010
10***** – sierpień 2010
10**** – wrzesień 2010
10*** – październik 2010
10** – listopad 2010
10* – grudzień 2010
Oryginalna szyba nie może być młodsza od daty produkcji samochodu. Zwykle jest z tego samego miesiąca co samochód lub kilka miesięcy starsza. Warto poznać dokładną datę produkcji samochodu, tak aby móc porównać ją z miesiącem produkcji szyby, ponieważ wiele osób (w szczególności handlarze) dobierają szybę pod rocznik. W internecie dostępnych jest wiele stron umożliwiających bezpłatne sprawdzenie daty produkcji samochodu np. Centercar.
Większość producentów stosuje oznaczenia dat produkcji na szybie. Niestety w niektórych markach jak np. BMW, Hyundai, Infiniti, Lexus, czy Mazda prawdopodobnie nie znajdziesz takiego oznaczenia. Piszę prawdopodobnie, ponieważ zdarzają się wyjątki np. w zależności od konkretnej fabryki, czy współpracy przy tworzeniu danego modelu.
Oznaczenia szyb samochodowych – pozostałe informacje
4. Znak homologacyjny szyby w danym kraju
Według norm amerykańskich
E1-Niemcy
E2-Francja
E3-Włochy
E4-Holandia
E5-Szwecja
E6-Belgia
E7-Węgry
E8-Czechy
E9-Hiszpania
E10-Jugosławia
E11-Anglia
E12-Austra
E20-Polska
E21-Portugalia
Według norm Europejskiej Komisji Gospodarczej:
– ADR – Australia
– CCC – Chiny
– KS – Korea
– JIS – Japonia
– SABS – RPA
– PNS – Filipiny
– SASO – Arabia Saudyjska
– SNI – Indonezja
– SON – Nigeria
Kraj produkcji szyby nie ma wpływu na to, w jakim kraju szyba otrzyma homologację. Przykładowo, szyba mogła zostać wyprodukowana w Chinach i otrzymać Polską homologację.
5. Typ szyby
AS1 / laminated- szyba laminowana
AS2 / tempered- szyba hartowana
AS3- szyba laminowana lub hartowana
AS4-twardy dach
AS5- miękki dach
6. Fabryka, w której szyba została wyprodukowana– na tej stronie znajdziesz listę numerów DOT, dzięki której dowiesz się, w której fabryce została wyprodukowana dana szyba.
7.Typ budowy szkła, m.in grubość oraz kolor– cyfry znajdujące się po literce M są zakodowane przez producentów.
8. Numer regulaminu homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ
43R-numer regulaminu
00- wersja regulaminu
1216-numer homologacji
Tutaj znajdziesz cały regulamin 43 R
Dodatkowe symbole, które możesz spotkać
I – szyba przednia ze szkła hartowanego
II – szyba przednia ze zwykłego szkła laminowanego
I/P– szyba przednia ze szkła hartowanego pokryta materiałem z tworzywa sztucznego
II/P– szyba przednia ze zwykłego szkła laminowanego pokryta materiałem z tworzywa sztucznego
III – szyba przednia ze szkła laminowanego obrobionego
III/P– szyba przednia ze szkła laminowanego obrobionego pokryta materiałem z tworzywa sztucznego
IV – szyba przednia ze szkła organicznego
V – szyba szklana inna niż szyba przednia o przepuszczalności światła widzialnego < 70%
VI – szyba zespolona dwuszybowa o przepuszczalności światła widzialnego < 70%
Oznaczenia szyb samochodowych – wskazówki
Tak jak wspomniałam już na początku, oznaczenia na szybie rozkodowuje się zwykle po to, by sprawdzić, czy szyby są fabryczne. Poniżej znajdziesz kilka pomocnych wskazówek przy sprawdzaniu samochodu.
- W jednym egzemplarzu samochodu mogą występować szyby różnych producentów.
- W niektórych modelach, przednie szyby zbijają się podczas wystrzału przedniej poduszki pasażera (zwykle ma to miejsce w samochodach francuskich producentów), więc jeżeli szyba jest wymieniona – sprawdź szczególnie dobrze, czy samochód nie był uszkodzony.
- Niektóre samochody mają wytłoczone na szybie 6 ostatnich cyfr numeru VIN samochodu. W takich przypadkach bardzo łatwo sprawdzisz, czy szyby są oryginalne.
- W przypadku droższych samochodów, handlarze starają się dobrze zakamuflować naprawy powypadkowe, więc wstawiają szyby pod rocznik, na których będzie umieszczone logo producenta samochodu .
- Fabryczne szyby nie mogą być młodsze od samochodu, ani dużo starsze.
Już wiesz, jak rozkodować oznaczenia szyb samochodowych. Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak dokładnie sprawdzić samochód przed zakupem, zajrzyj do naszej książki.
psiacz
Wow! Dzięki wielkie za takie kompendium!