Jak sprawdzić lakier samochodu bez miernika?
Chcesz kupić bezwypadkowy samochód, ale nie wiesz jak go sprawdzić? Zacznij od sprawdzenia lakieru. Wszystkie kolizje oraz wypadki kończą się uszkodzeniem karoserii, oraz lakieru samochodu. Jeżeli taki samochód nadal ma być użytkowany, to jego naprawa będzie konieczna. Nie należy to do prostych, a przede wszystkim tanich zadań, dlatego często oszczędza się na profesjonalnym szpachlowaniu i lakierowaniu. Skutkiem tego, są pojawiające się różne defekty. Poznaj najczęstsze wady lakiernicze i zobacz jak sprawdzić lakier samochodu bez miernika.
Jak wygląda profesjonalne lakierowanie?
W tej części pokażę Ci, jak dużo trzeba zrobić, aby uszkodzony element wyglądał jak oryginalny. Samo lakierowanie to czubek góry lodowej. Po wyprostowaniu elementu trzeba go odpowiednio przygotować. Na poniższym przykładzie zobacz jak ciężka i czasochłonna jest to praca:
- Wyczyszczenie i odtłuszczenie powierzchni
- Szlifowanie niedoskonałości oraz rdzy
- Ponowne wyczyszczenie i odtłuszczenie
- Położenie warstwy podkładu
- Szpachlowanie defektów
- Szlifowanie szpachlówki (kilka gradacji)
- Poprawa szpachlowania (jeżeli jest taka konieczność)
- Ponowne szlifowanie
- Wyczyszczenie oraz odtłuszczenie
- Nałożenie warstwy podkładu epoksydowego
- Podkład akrylowy
- Szlifowanie (z pomocą pudru kontrolnego)
- Dobranie koloru
- Wyczyszczenie
- Nałożenie lakieru bazowego
- Nałożenie lakieru bezbarwnego
Jest to tylko przykładowa technika – nie każde lakierowanie wygląda tak samo, ale każde wymaga dużo pracy (zależnie od zastosowanej techniki i stanu elementu). Do tego dochodzi czas na czyszczenie, szlifowanie, utwardzanie i schnięcie. Doświadczenie jest w tym przypadku niezbędne – szlifowanie, nakładanie warstw, szpachlowanie, przygotowanie lakierów oraz szpachlówki, dobranie koloru – to czynności, których nie da się nauczyć z książki. Potrzeba też profesjonalnego sprzętu i w miarę czystego miejsca. Te wszystkie czynności wykonane starannie dadzą oczekiwany rezultat – dobrze naprawiony i polakierowany element, który będzie służył jeszcze przez wiele lat.
Jak łatwo się jednak domyślić nie wszyscy wykonują usługi w tak profesjonalny sposób. Ograniczeniem jest budżet oraz czas. Aby zaoszczędzić, wybiera się materiały i narzędzia z niższej półki, a także przyśpiesza się procesy, które potrzebują czasu (schnięcie oraz utwardzanie materiału). Na koniec jeszcze wiele czynności po prostu się zaniedbuje (np. niedokładne czyszczenie). W efekcie takich zaniedbań może powstać cała masa wad lakierniczych, które mogą dawać się we znaki przyszłym właścicielom naprawianego samochodu. Dlatego tak ważne jest, aby kupując samochód używany określić, czy miał ponownie lakierowane (szpachlowane) elementy oraz czy taka naprawa została wykonana profesjonalnie. Z pomocą może tutaj przyjść miernik grubości lakieru. Zdaję sobie jednak sprawę, że nie wszyscy posiadają taki sprzęt, dlatego dzisiaj skupię się na poradach, które podpowiedzą Ci, jak sprawdzić lakier samochodu bez miernika 🙂 .
Jak sprawdzić lakier samochodu bez miernika?
Aby dobrze sprawdzić lakier samochodu, musisz spełnić kilka warunków. Po pierwsze zadbaj o światło (najlepiej słoneczne) – jest ono niezbędne do dostrzeżenia szczegółów, odcieni itd. Na oględziny umów się o odpowiedniej godzinie, zależnie od pory roku. Latem może to być nawet 20, natomiast w zimę czasami o 16 będzie już ciemno. Po drugie pogoda. Ciężko będzie Ci dostrzec wady lakiernicze w ulewę lub zamieć śnieżną. Po trzecie czystość samochodu. Sprawdzany pojazd nie powinien mieć na sobie grubej warstwy brudu zasłaniającego lakier, ponieważ możesz nie dostrzec przez to istotnych szczegółów. Ok, ale co zrobić, gdy oględziny muszą odbyć się podczas zamieci śnieżnej, w ciemne popołudnie ? Najlepiej zmienić miejsce spotkania, dobrym wyborem będzie mocno oświetlony parking (np. w galerii handlowej) lub garaż.
Sprawdzanie lakieru „na oko” będzie polegało na wyszukiwaniu różnych wad lakierniczych oraz defektów na poszczególnych elementach. Nie każdego naprawianego elementu musisz się obawiać. Przykładowo, jeżeli znajdziesz ślady lakierowania (szpachlowania) na masce lub błotniku, nie przekreśla to w żadnym wypadku danego egzemplarza. Gorzej, gdy ślady naprawy znajdziesz na dachu lub takich elementach jak słupki czy progi – może to oznaczać, że samochód jest po poważnych przejściach.
Na początku obejrzyj samochód z każdej strony, szybko przeskakując z elementu na element. Szukaj rażących defektów widocznych na pierwszy rzut oka. Gdy już rozeznasz cały samochód, skup się na każdym elemencie z osobna. Otwórz wszystkie drzwi, maskę i klapę bagażnika. Szukaj wad na słupkach, progach oraz w zakamarkach (np. okolice zawiasów) – to w takich miejscach często znajdziesz różne niedociągnięcia.
Czego szukać sprawdzając lakier ?
Korozji, różnych odcieni lakieru, odprysków, śladów lakieru w nietypowych miejscach (plastiki, uszczelki), zacieków, pęknięć, szpachli, złuszczającego się lakieru, nienaturalnej struktury (np. jak skórka pomarańczy), pęcherzów, zmatowienia, przebarwień i plam, brudu uwięzionego w lakierze oraz innych nienaturalnie wyglądających defektów.
Gdy znajdziesz jakieś niedoskonałości na lakierze, pobaw się w detektywa i spróbuj na ich podstawie wywnioskować przeszłość samochodu. Przykładowo, ślady ponownego lakierowania/szpachlowania na sąsiadujących elementach mogą świadczyć o uderzeniu właśnie w tych okolicach. Aby potwierdzić przypuszczenia, warto sprawdzić spasowanie elementów, oryginalność szyb lub skorzystać z miernika grubości lakieru – ale o tym wszystkim będziemy pisać szerzej w kolejnych wpisach :).
Dlaczego warto sprawdzać lakier samochodu?
Sprawdzając samochody możesz spotkać graty, których wady lakiernicze i defekty widać z odległości kilku metrów. Z takimi zasadniczo nie ma problemu, bo nawet osoba całkowicie nieznająca się na motoryzacji rozpozna, że to auto potrzebuje porządnej porcji gotówki. Jeżeli ktoś decyduje się na zakup takiego samochodu, to zazwyczaj jest tego świadomy. Najgorzej jest z samochodami, które mają drobne defekty i niedoskonałości. W tej sytuacji trzeba określić, jak poważne było uszkodzenie i ile kosztować będzie ewentualna naprawa. Zdarzają się też sytuacje, w których lakier wygląda doskonale, a niestety dopiero po kilku miesiącach zaczynają wychodzić na jaw różne mankamenty. Jeżeli kupisz samochód po amatorskim lakierowaniu, być może za jakiś czas będziesz musiał go ponownie naprawiać lub wymienić na nowy. Podstawowe koszty takich usług to kilkaset złotych, ale może też okazać się, że będziesz musiał wydać kilkanaście tysięcy – czyli niekiedy więcej niż wart jest samochód.
Sprawdzanie lakieru samochodu bez miernika nie jest prostym zadaniem i na pewno nie gwarantuje sukcesu. Ale znając podstawowe wady lakiernicze będziesz mógł uchronić się przed większością złych decyzji zakupowych i zaoszczędzić trochę pieniędzy.
Polajkuj nas na facebooku, aby nie przegapić nowych wpisów 🙂
Interakcje czytelnika
- kontakt@jaksprawdzacauta.pl
- 515-726-021
DANE KONTAKTOWE
WISELANE PIOTR SOKOLIŃSKI
NIP: 6292493951
REGON: 383500674
41-300 DĄBROWA GÓRNICZA
WOJ. ŚLĄSKIE
Dodaj komentarz