Jak kupić samochód ze Szwajcarii

Jak kupić samochód ze Szwajcarii?

W tym artykule dowiesz się, jak kupić oraz zarejestrować samochód ze Szwajcarii. W związku z tym, że nie wiele osób prywatnych decyduje się na samodzielne sprowadzenie samochodu ze Szwajcarii, opisałam wszystkie formalności przy zakupie samochodu sprowadzonego i wystawionego do sprzedaży przez handlarza. 

Dokumenty potrzebne do rejestracji samochodu ze Szwajcarii

W przypadku samochodów sprowadzonych, ale nie zarejestrowanych w Polsce jest o wiele więcej formalności, niż podczas rejestracji samochodów zarejestrowanych już w Polsce.  Niedawno, urzędy uprościły proces rejestracji samochodów sprowadzonych z Unii Europejskiej, jednak Szwajcaria do Unii nie należy, więc przed zakupem samochodu musisz zwrócić szczególną uwagę na dokumenty, tak aby rejestracja samochodu była w ogóle możliwa. 
Poniżej znajdziesz listę dokumentów, które musisz uzyskać od sprzedającego, oraz tych, które musisz uzupełnić w urzędzie.

  •  Fahrzeugausweis – szwajcarski dowód rejestracyjny. Jest to dokument o szarej barwie, taki sam we wszystkich szwajcarskich kantonach. Różnica jest w języku, ponieważ może być wydany w języku niemieckim, francuskim lub włoskim, w zależności od stosowanego języka urzędowego w danym kantonie.
Samochód ze Szwajcarii - dowód rejestracyjny

Zwróć uwagę, czy dane w dowodzie zgadzają się z innymi dokumentami oraz numerem VIN na samochodzie. Gdzie znajduje się numer VIN, dowiesz się z tego artykułu. Na dowodzie musi być przybita pieczątka świadcząca o wymeldowaniu samochodu ze Szwajcarii  – bez pieczątki, samochód nie zostanie zarejestrowany.

  •  Potwierdzenie opłacenia akcyzy – sprzedający powinien przekazać Ci to potwierdzenie. Jednak w praktyce, niektórzy handlarze nie opłacają akcyzy mimo tego, że piszą w ogłoszeniu, że samochód jest po opłatach.
     Na chwilę obecną, stawka akcyzy wynosi:

    -3,1% podstawy opodatkowania dla silników o pojemności do 2000 cm³,
    -18,6% podstawy opodatkowania dla silników o pojemności powyżej 2000 cm³.
    Podstawą opodatkowania jest zwykle kwota, za którą samochód został kupiony.
    Na szczęście, da się za darmo, a w dodatku online zweryfikować, czy sprzedający zapłacił akcyzę. Jak to zrobić, dowiesz się z tego artykułu.
potwierdzenie zapłaty za akcyzę - samochód ze szwajcarii
potwierdzenie zapłaty za akcyzę - akcyza opłacona

Jeżeli akcyza została opłacona, zwróć uwagę na datę jej zapłaty, ponieważ dzięki niej, możesz przypuszczać, kiedy samochód został sprowadzony do Polski. Jeżeli auto zostało sprowadzone 3 miesiące temu, a zostało dopiero teraz wystawione na sprzedaż, może to świadczyć o tym, że np. przez ten czas było naprawiane.

  • Świadectwo dokonania odprawy celnej – na samochody sprowadzone z poza Unii Europejskiej obowiązuje cło. Na chwilę obecną, cło wynosi 10% wartości celnej samochodu (zwykle jest to kwota, za którą został kupiony samochód). W przypadku Szwajcarii, Unia Europejska zawarła porozumienie o obniżeniu tej stawki do 0%, gdy samochód ten był wyprodukowany w krajach Unii Europejskiej i ma świadectwo pochodzenia (EUR-1).
  • Dowód zakupu- jeżeli kupujesz samochód od handlarza, który prowadzi działalność gospodarczą musisz otrzymać odpis z CEIDG lub KRS. Na odpisie w kodach PKD musi być zawarta informacja, że sprzedający prowadzi sprzedaż hurtową i detaliczną samochodów osobowych i furgonetek (kod np. 45.1.Z). Jeżeli otrzymasz taki dokument, to do zarejestrowania samochodu wystarczy faktura wystawiona na Twoje dane. Jeśli handlarz nie prowadzi działalności gospodarczej (lub nie ma w kodach PKD obrotu samochodami), to musisz zachować ciągłość umów, czyli w wydziale komunikacji musisz przedstawić umowę między szwajcarem a handlarzem, oraz handlarzem a Tobą. 
samochód ze szwajcarii - potrzebne dokumenty
  • Tłumaczenie dokumentów – aby zarejestrować samochód ze Szwajcarii, potrzebne są tłumaczenia dokumentów tj. umowy kupna sprzedaży lub faktury, świadectwa odprawy celnej i szwajcarskiego dowodu rejestracyjnego. Tłumaczenie musi być wykonane przez przysięgłego tłumacza.
  • Badanie techniczne- w Szwajcarii są bardzo restrykcyjne przeglądy techniczne (Motorfahrzeugkontrolle), jednak nie są uznawane przez polski wydział komunikacji. Będąc w Polsce, musisz zrobić dodatkowy, lub pełny przegląd techniczny. Do pierwszego badania technicznego tj. przed pierwszą rejestracją w kraju nie musisz posiadać żadnych tablic rejestracyjnych
  • Ubezpieczenie OC – jeżeli auto ma ważne szwajcarskie ubezpieczenie tymczasowe (zakupione razem z tablicami), możesz na jego podstawie zarejestrować samochód w Polsce. Pamiętaj jednak, że w dniu, w którym rejestrujesz pojazd, musisz wykupić polską polisę OC na rok, ponieważ ta tymczasowa wygasaJeżeli tego nie zrobisz, otrzymasz od UFG karę, za brak ubezpieczenia. 

    W Polsce jeszcze przed rejestracją możesz wykupić ubezpieczenie krótkoterminowe na 30 dni. Zostało ono stworzone po to, aby móc dokonać formalności związanych z rejestracją samochodu, np. przegląd techniczny. Pamiętaj jednak, że 30-dniowa polisa również przedawnia się z dniem rejestracji samochodu.

  • Inne – potwierdzenie wniesienia opłat w urzędzie, wypełniony wniosek o rejestrację auta sprowadzonego z zagranicy, dowód tożsamości (jeżeli właścicielem jest osoba fizyczna) lub odpis z krajowego rejestru sądowego (gdy właścicielem jest osoba prawna) i zagraniczne tablice rejestracyjne lub wniosek o ich braku.

     

    W styczniu 2016 została zniesiona opłata recyklingowa.

Kiedy można jeździć samochodem sprowadzonym ze Szwajcarii?

Tablice eksportowe

Jak kupić samochód ze Szwajcarii - tablice eksportowe

Jeżeli handlarz wracał samochodem „na kołach” do Polski, to musiał wykupić celne tablice rejestracyjne (zdjęcie powyżej) wraz z ubezpieczeniem. Tylko na takich tablicach rejestracyjnych możesz legalnie poruszać się  samochodem. Pamiętaj jednak, że muszą być one ważne. Data ważności Szwajcarskich tablic celnych jest zapisana na tablicach. Białe cyfry widoczne na czerwonym prostokącie oznaczają rok, a duże czarne cyfry miesiąc, w którym tablica jest ważna. Jeżeli białą liczbą będzie np. 19, a czarną cyfrą 6, oznacza to, że tablica jest ważna do ostatniego dnia czerwca 2019 r. 

Przednia tablica rejestracyjna jest biała, a jej wymiary wynoszą 300×80 mm. Pierwsze dwie litery oznaczają kanton (odpowiednik polskiego województwa), następnie jest czarna kropka i 6 cyfr z odstępem pomiędzy 3 a 4 cyfrą. Oryginalne tablice zawsze są lekko zaokrąglone. 

Tylna tablica rejestracyjna może mieć standardowy rozmiar (jak w Polsce) lub być dwurzędowa (300x160mm). Oprócz kodu kantonu, kropki oraz cyfr, posiada herb szwajcarski oraz godło kantonu.

Samochód sprowadzony ze Szwajcarii, który jeszcze nie został zarejestrowany  w Polsce, może legalnie poruszać się po drodze tylko na ważnych tablicach eksportowych.

Tablice Szwajcarskie, lub brak tablic

przednia tablica rejestracyjna- samochód ze Szwajcarii
tylna tablica rejestracyjna - samochód ze Szwajcarii

Jeżeli samochód ze Szwajcarii wystawiony jest na sprzedaż na powyższych tablicach rejestracyjnych (nie eksportowych), możesz przypuszczać, że  został on sprowadzony na lawecie. Co więcej, te tablice są podrobione, ponieważ  oryginalne szwajcarskie tablice rejestracyjne są przypisane do właściciela, a nie samochodu, więc pozostają w Szwajcarii. 
Nawet gdyby tablice były oryginalne, to samochód jest wyrejestrowany w Szwajcarii, a nie jest zarejestrowany w Polsce, więc również nie możesz się nim poruszać po drogach publicznych.

"Można wracać na kołach do domu", czyli samochód ze Szwajcarii od handlarza

Handlarze notorycznie piszą w ogłoszeniach „można wracać do domu na kołach, OC komisowe, OC 30-dniowe”, jednak jest to kłamstwo, ponieważ w praktyce 30-dniowe OC jest ważne tylko w przypadku, gdy samochód jest zarejestrowany. Możesz oczywiście wracać tym autem, ale na własne ryzyko. Kontrola, czy mandat to nie największe zagrożenie, gorzej, gdy dojdzie do kolizji (nawet nie z Twojej winy), ponieważ ubezpieczyciel nie pokryje kosztów naprawy. 

W tym przypadku legalną opcją jest wynajem lawety, lub zakup Polskich czerwonych tablic tymczasowych. O czerwonych tablicach, napisaliśmy w artykule dotyczącym sprowadzania samochodu z Niemiec.

Czy warto kupić samochód ze Szwajcarii?

Samochody sprowadzone ze Szwajcarii mają swoje zalety, ale mają również wiele wad. Największym minusem jest to, że praktycznie wszystkie egzemplarze zostają sprowadzone jako uszkodzone. Dlaczego? Ponieważ nie opłaca się sprowadzać samochodów bezwypadkowych w dobrym stanie technicznym. Sam zakup dobrego egzemplarza plus transport, cło, akcyza, VAT i marża wyniósłby o wiele więcej, niż rzeczywiście wart byłby ten egzemplarz. Podczas oględzin samochodu ze Szwajcarii, zwróć uwagę przede wszystkim jak poważnie uderzony był samochód, oraz w jaki sposób została przeprowadzona naprawa, ponieważ egzemplarze bezwypadkowe są rzadkością. 
Jeżeli nie wiesz, jak dobrze przeprowadzić oględziny samochodu, możesz skorzystać z naszej checklisty, w której pokazujemy co sprawdzać krok po kroku.

o blogu

Cześć !

Jesteśmy Monika i Piotrek. Wspólnie prowadzimy blog jak sprawdzać auta. Krok po kroku pokażemy Ci jak sprawdzić samochód przed zakupem. Korzystając z naszych porad zadbasz o swoje bezpieczeństwo oraz uchronisz portfel przed niepotrzebnymi wydatkami.

Popularne kategorie

Reader Interactions

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz wiedzieć jak sprawdzić przebieg w każdym samochodzie?

MERCEDES PRZEBIEG

Poznaj 10 konkretnych sposobów na sprawdzenie przebiegu, z których korzystam podczas oględzin!