Pierwszy samochód do 10 tys
Młodzi Kierowcy przy wyborze pierwszego samochodu, często mają za duże oczekiwania. Chcą mieć samochód z mocnym silnikiem, agresywnym wyglądem i bogatym wyposażeniem… oczywiście za nieduże pieniądze. Nie patrzą na stan techniczny, a jedynymi opłatami, z którymi się liczą to paliwo. Niestety, nie tędy droga. Pierwszy samochód powinieneś wybrać, kierując się bardziej rozsądkiem niż sercem. Przygotowałam dla Ciebie kilka ciekawych propozycji samochodów, które są oszczędne, tanie w utrzymaniu i dobrze wyglądają. Jednak nim do nich dotrzesz, przeczytaj parę słów o wyborze pierwszego samochodu.
Jaki powinien być pierwszy samochód ?
Kupując swój pierwszy samochód, musisz być świadomy, że nie jesteś jeszcze mistrzem kierownicy ( mimo tego, że może Ci się tak wydawać 🙂 ). To auto ma służyć Ci przede wszystkim do doskonalenia stylu jazdy. Podczas wyboru egzemplarza zwracaj bardziej uwagę na jego stan techniczny, a nie wygląd.
1.Bezpieczny i bezwypadkowy
Unikaj tzw. samochodów puszek, do których zaliczamy np. Daewoo Matiz, czy Fiata Seicento. Mimo tego, że kuszą niską ceną i tanimi częściami, modele tego typu nie należą do najbezpieczniejszych. Nawet przy lekkim zderzeniu, mogą złożyć się w harmonijkę. Wybierz egzemplarz, który wyposażony jest przynajmniej w podstawowy system bezpieczeństwa, jakim jest poduszka powietrzna. Pamiętaj jednak, że znaczek airbag na kierownicy, nie oznacza, że poduszka fizycznie znajduje się w samochodzie. Dlaczego może jej nie być oraz czym grozi jazda samochodem powypadkowym? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz we wpisie dlaczego warto sprawdzać samochód?. Zanim stwierdzisz, że w samochodzie liczy się tylko wygląd, a nie jego stan techniczny zobacz, jak wygląda przykładowa naprawa samochodu powypadkowego.
2.Ekonomiczny i tani w utrzymaniu
Sam zakup samochodu to połowa sukcesu, liczą się także koszty utrzymania. Nie zaliczaj do nich tylko OC, przeglądu i paliwa. Do 10 tys. kupisz samochód mający już swoje lata, którego na pewno czekają naprawy. Zaczynając od eksploatacyjnych, takich jak rozrząd, filtry, oleje, klocki, czy tarcze hamulcowe, a kończąc na awariach np. alternatora, skrzyni biegów lub chłodnicy. Dlatego nie wydawaj wszystkich pieniędzy na zakup samochodu. Przykładowo, kupując Fiata Pandę za 8 tys, miej dodatkowo 2-2,5 tys. na pierwsze opłaty i podstawowe naprawy. Oczywiście stan egzemplarzy różni się, dlatego nie jest to stała kwota. Dokładne wyliczenia znajdziesz we wpisie ile rzeczywiście kosztuje samochód?. Koszty utrzymania samochodu będą zależne m.in. od awaryjności danego modelu/ egzemplarza, cen części i zużycia paliwa.
Weź pod uwagę, także OC. Minęły już czasy, gdzie ubezpieczenie kształtowało się na poziomie kilkuset złotych. Jest ono corocznym obowiązkowym wydatkiem, dlatego przed zakupem danego modelu, oblicz w dowolnej wyszukiwarce, jakiej kwoty możesz się spodziewać.
3.Diesel, benzyna, a może LPG ?
Nie da się jednoznacznie powiedzieć co wybrać. To zależy od wielu czynników, m.in. liczby pokonywanych kilometrów, rodzaju drogi (miasto/trasa), stanu konkretnego silnika, awaryjności jednostki napędowej oraz stylu jazdy.
Jeżeli planujesz pokonywać długie dystanse, w większości w trasie możesz celować w diesla. Podstawą jest, by kupić go w dobrym stanie. W samochodach małych i kompaktowych do 10 tys. do wyboru będziesz mieć przede wszystkim jednostki 1.4 TDI, 1.5 dCi i 1.6 HDI. Ich największą zaletą jest niskie spalanie na poziomie ok 4,5- 5l.
Jeżeli jednak dystanse będą krótkie, pokonywane głównie po mieście wybierz benzynę. Większość tych jednostek jest prostych i trwałych, jednak odznaczają się stosunkowo wysokim spalaniem. Dobrą alternatywą będzie gaz, który jest najtańszy.
4.Małogabarytowy z manualną skrzynią biegów
Celuj w modele zaliczające się do klasy aut małych i kompaktowych. Ich rozmiary nie są duże, dzięki czemu ułatwisz sobie codzienną jazdę, np. parkowanie. Do nich też, zazwyczaj znajdziesz najtańsze części i najwięcej zamienników. Zaraz po zdaniu prawa jazdy, kup auto z manualną skrzynią biegów (chyba, żę planujesz jeździć tylko automatami). W przeciwnym razie oduczysz się płynnie zmieniać biegi i możesz mieć problem, aby w przyszłości przesiąść się ze skrzyni automatycznej na manualną.
Najlepszy wybór na pierwszy samochód
Poniżej znajdziesz przykładowe modele, które w moim przekonaniu dobrze nadają się na pierwszy samochód. Samochody tego typu mają służyć przede wszystkim do przemieszczania się z punktu A do B, dlatego nie oczekuj od nich zbyt wiele. Mimo wad, można te auta polubić. Kolejność jest przypadkowa 🙂 .
Seat Ibiza III

Model produkowany w latach 2002- 2008. Ibizę można kupić tylko jako hatchback, zarówno w wersji trzy, jak i pięciodrzwiowej. Paletę silnikową rozpoczyna jednostka 1.2, a kończy 2.0. Moc waha się od 54 KM do 180 KM. Zakładając, że ma to być Twój pierwszy samochód do 10 tys, możesz wybierać w egzemplarzach od 2002 r. do 2006 r. Ceny tego modelu ( z tych lat produkcji) wahają się od 3500 do 13000 zł, średnio więc zapłacisz 8250 zł (dane z allegro).
Odrzuć egzemplarze mające pojemność 1.2. Odznaczają się one niską kulturą pracy i dynamiką oraz wysokim spalaniem. Zwróć uwagę na jednostkę 1.4. Zarówno benzyna, jak i diesel są godne polecenia.
Clio III

Model produkowany w latach 2005- 2012. Clio można kupić zarówno w wersji hatchback, jak i kombi. Równie często spotykane są wersje trzy i pięciodrzwiowe. Paletę silnikową rozpoczyna jednostka 1.2 (65 KM), a kończy 2.0 (197 KM). Do 10 tys. znajdziesz egzemplarze z 2005 r. i 2006 r. Ceny z tych roczników mieszczą się od 8000 do 12500 zł, średnio musisz wydać 10 000 zł.
Z benzynowymi jednostkami napędowymi nie ma większych problemów. Śmiało możesz wybierać między 1.2, 1.4 i 1.6. Jeżeli zdarzają Ci się wypady w trasę, lepiej odrzuć wersję 1.2, ponieważ jest po prostu za słaba. Zadbanego diesla 1.5 dCi też warto kupić. Mimo wielu negatywnych opinii i popularnych usterek uważam, że jest to dobry silnik. Znam wiele osób, które jeżdżą nim na co dzień i żadnemu nic przykrego się nie przytrafiło.Typowymi przypadłościami tego modelu są często przepalające się żarówki, psujący się zamek tylnej klapy i nietrwałe zawieszenie.
Clio III osiągnęło w testach zderzeniowych Euro NCAP pięciogwiazdkowy wynik, co czyni go jednym z najbezpieczniejszych pojazdów tej wielkości z początku XXI wieku.
Polo IV

Model produkowany w latach 2001- 2009. Występuje jako hatchback, sedan i fun (cross), zarówno w wersji trzy, jak i pięciodrzwiowej. Paletę silnikową rozpoczyna motor o pojemności 1.2, a kończy 1.9. Moc waha się od 54 KM do 150 KM. Do 10 tys. znajdziesz egzemplarze z 2005 r. i 2006 r. Ceny z tych lat produkcji rozpoczynają się od 4000 do 13500 zł, średnio wydasz 8750 zł.
Polecanymi silnikami, są te o pojemności 1.4, dotyczy to diesli, jak i benzyniaków.
Opel Corsa C

Model produkowany w latach 2000- 2006. Corsa występuję tylko jako hatchback w wersji trzy i pięciodrzwiowej. Paleta silnikowa rozpoczyna się od pojemności 1.0 ( 58 KM), a kończy na 1.8 (125 KM). Do 10 tys. jesteś w stanie kupić egzemplarz nawet z ostatniego roku produkcji. Na allegro ceny Corsy C wahają się między 2800 a 11 500 zł, dając średnią 7150 zł.
Unikaj egzemplarzy z silnikami trzycylindrowymi ( 1.0). Ich kultura pracy i dynamika pozostawiają wiele do życzenia. Pozostałe jednostki nie budzą większych zastrzeżeń.
W Oplach z tamtych lat częstym mankamentem jest korozja, dlatego przy wyborze samochodu zwróć na nią szczególną uwagę. Jeżeli rdza zainfekowała już progi, podłużnice czy elementy karoserii, poszukaj innego egzemplarza.
Pierwszy samochód
Znajdź egzemplarz, który jest przede wszystkim w dobrym stanie technicznym. Odrzuć te skorodowane i mocno wysłużone, ponieważ możesz mieć z nimi dużo problemów. Jeżeli zdecydowałeś się już na zakup, zachęcam Cię do przeczytania wpisu faktura, czy umowa kupna-sprzedaży , w którym opisaliśmy sztuczki handlarzy, przez które możesz niepotrzebnie stracić wiele pieniędzy.
Polub nas na facebooku, aby nie przegapić nowych wpisów. 🙂
Interakcje czytelnika
- kontakt@jaksprawdzacauta.pl
- 515-726-021
DANE KONTAKTOWE
WISELANE PIOTR SOKOLIŃSKI
NIP: 6292493951
REGON: 383500674
41-300 DĄBROWA GÓRNICZA
WOJ. ŚLĄSKIE
Dodaj komentarz