Jak sprawdzić stan manualnej skrzyni biegów podczas jazdy?

Jak sprawdzić stan manualnej skrzyni biegów podczas jazdy?

Objawy zużycia skrzyni biegów zazwyczaj są podobne, dlatego warto je znać, aby szybko zdiagnozować usterkę. Sprawdź stan skrzyni zarówno przed zakupem samochodu, jak i w swoim obecnym aucie. Lekceważenie typowych objawów może doprowadzić Cię do konieczności wymiany skrzyni na nową, co wiąże się z wysokimi wydatkami. Oprócz wydatków ważne jest też bezpieczeństwo. Skrzynia zbudowana jest z wielu ruchomych elementów, które obracają się z dużą prędkością. Rozsypanie lub zacięcie któregoś z nich podczas jazdy, może doprowadzić do wypadku.

Funkcje i budowa skrzyni biegów

budowa manualnej skrzyni biegów
budowa manualnej skrzyni biegów

Skrzynia biegów jest elementem układu napędowego. Zbudowana jest m.in. z zespołu kół zębatych osadzonych na wałkach zamkniętych w szczelnym kadłubie. Do jej głównych funkcji należą:

  1. Efektywne wykorzystanie mocy silnika.
  2. Zmiana kierunku przekazywanego napędu (jazda do tyłu).
  3. Zmniejszenie zużycia paliwa.
  4. Zmniejszenie hałasu podczas jazdy.

Silnik 2.0 FSI osiąga moc 150 KM przy 6000 obr/min. Jeżeli w tym samochodzie wyjęlibyśmy skrzynię biegów, problem tkwiłby głównie w przyspieszaniu na niskich obrotach. Silnik pomimo swojej mocy, nie dawałby rady, ponieważ maksymalną moc osiąga dopiero przy 6000 obr/min.

Jak sprawdzić stan skrzyni biegów

[siteorigin_widget class=”WP_Widget_Media_Image”]

Jak sprawdzić stan skrzyni biegów podczas jazdy?-najczęstsze objawy zużycia

Przed zakupem samochodu warto odbyć jazdę próbną i zwrócić uwagę na pracę poszczególnych podzespołów, w tym skrzyni biegów. Ma ona skomplikowaną budowę, dlatego dokładne stwierdzenie usterki zazwyczaj nie obejdzie się bez jej rozbiórki. Poniżej wypisałam najczęstsze objawy zużycia skrzyni biegów, które mogą wskazywać na jej uszkodzenia.

  1. Zgrzyt podczas zmiany biegu– objaw ten może być oznaką zepsutych synchronizatorów. Wytarte pierścienie, które się na nich znajdują, nie wyrównują poprawnie prędkości obrotowych sprzęganych części i wbijają zębatkę na zębatkę, powodując zgrzyt.
  2. Świst/ szum na konkretnym biegu podczas przyspieszania– jest to oznaka uszkodzonego koła zębatego lub łożyska.
  3. Świst/szum na wszystkich biegach-hałas rośnie wraz ze wzrostem prędkości obrotowej. Takie objawy wskazują na uszkodzone łożysko w skrzyni, brak oleju lub uszkodzony wałek wejściowy.
  4. Wycie na niektórych biegach w wąskim zakresie obrotów– wskazuje na zużycie poszczególnych kół zębatych.
  5. Hałas/pisk na biegu jałowym (na luzie)– po wciśnięciu sprzęgła hałas ustaje. Oznacza to uszkodzone łożysko na wałku wejściowym lub łożysko oporowe na sprzęgle.
  6. Wyskakiwanie biegu na jałowy– wskazuje na wytarty wodzik przesuwający koło zębate.
  7. Wibracje podczas zmiany biegu– zużyte koło dwumasowe, którego drgania przechodzą na skrzynię.
  8. Zbyt ciężko lub zbyt lekko działająca dźwignia zmiany biegów– zużyty lub źle dobrany olej, który niepoprawnie smaruje wszystkie elementy wewnątrz skrzyni.
  9. Opóźniona reakcja– zła synchronizacja kół zębatych lub częściowe ich uszkodzenie.

Jeżeli planujesz zakup samochodu i podczas jego sprawdzania zdiagnozujesz problem ze skrzynią biegów, prawdopodobnie czeka Cię kosztowna naprawa. Przed sfinalizowaniem transakcji, warto wybrać się do mechanika, aby potwierdził Twoje przypuszczenia. Pamiętaj, że bez rozbioru skrzyni, nie da się jednoznacznie wskazać ceny naprawy. Najmniej kosztowa jest wymiana oleju, jednak nie zawsze skutecznie rozwiąże problem. Niestety, najczęściej trzeba całą skrzynię zregenerować lub wymienić na nową.

Chcesz więcej porad z zakresu diagnostyki podczas jazdy próbnej? Polub nas na facebooku 🙂

[siteorigin_widget class=”WP_Widget_Custom_HTML”]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_PostCarousel_Widget”] -->

Interakcje czytelnika

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *