Jak sprawdzić uszczelkę pod głowicą ?- Budowa i typowe objawy
Dzisiaj kolejny wpis z serii ” Jak sprawdzić…? ” 🙂 . Tym razem na warsztat idzie uszczelka pod głowicą. Poznaj jej funkcje i budowę oraz dowiedz się, jak w prosty sposób rozpoznać jej uszkodzenie.
Funkcje i budowa uszczelki pod głowicą
Uszczelka umieszczona jest między głowicą a blokiem silnika. Do jej zadań należy:
- Zapewnienie szczelności między blokiem silnika a głowicą.
- Przyjmowanie wysokich temperatur z komory spalania i odizolowanie termiczne głowicy.
- Odseparowanie oleju od czynnika chłodzącego.
Pracuje w bardzo trudnych warunkach. Oddziałują na nią skrajne temperatury sięgające nawet kilkuset stopni Celsjusza i ciśnienie wynoszące 200 barów! Dla porównania, ciśnienie w oponie samochodowej wynosi około 2-3 bary. Mimo tego, że uszczelka jest wytrzymała, może dojść do zmęczenia materiału i jej uszkodzenia.
Jak sprawdzić uszczelkę pod głowicą ? – objawy zużycia
Przez uszczelkę przechodzą kanały wodne, olejowe oraz cylindry. W zależności od miejsca jej uszkodzenia mogą wystąpić trzy rodzaje nieszczelności: przecieki płynu chłodniczego, przecieki oleju oraz przedmuchy spalin. Każda z nich prowadzi do nieprawidłowego funkcjonowania silnika. Do typowych objawów uszkodzenia uszczelki można zaliczyć:
1. Bulgotanie cieczy chłodzącej w zbiorniczku wyrównawczym
Odkręć korek zbiorniczka wyrównawczego i odpal silnik. Pojawienie się bąbelków lub lekkiego dymu unoszącego się ze zbiorniczka, może oznaczać przedostawanie się spalin do układu chłodzenia. Jeśli pęknięcie uszczelki jest duże, płyn chłodniczy może przedostać się do komory spalania i zatrzeć podzespoły. Uszkodzenie między kanałem wodnym a cylindrem występuje najczęściej, dlatego w dalszej części pokażę, jak zrobić test na obecność spalin w układzie chłodzenia.
Bulgotanie niekoniecznie musi wskazywać na uszkodzoną uszczelkę pod głowicą. Może być także objawem niesprawnej chłodnicy zaworu EGR (o ile samochód ją posiada).
2. Osad pod korkiem
Sprawdź, czy pod korkiem wlewu oleju, na bagnecie lub w zbiorniczku wyrównawczym występuje osad przypominający majonez. Tzw. „majonez” to emulsja oleju i płynu chłodniczego. Przyczyną powstawania może być pęknięcie uszczelki pod głowicą między kanałem wodnym a olejowym, na skutek czego olej miesza się z cieczą chłodzącą.
Osad znajdujący się pod korkiem wlewu oleju, niekoniecznie musi oznaczać uszkodzoną uszczelkę. Może on powstawać na skutek pokonywania bardzo krótkich tras, niedogrzewania silnika lub stosowania oleju niskiej jakości.
3. Ubywanie płynu chłodniczego
Obserwuj stan płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym. Jeśli poziom zmniejsza się, może wskazywać to na uszkodzenie uszczelki między kanałem wodnym i olejowym. Przy dużej nieszczelności, możesz zauważyć na bagnecie „oczka” lub rozwarstwione dwa poziomy-płyn chłodniczy i olej. Skutkiem nieszczelności jest również przegrzewanie się silnika. Wskazówka temperatury może dochodzić nawet do czerwonego pola.
4. Siwobiały dym
Jeśli samochód dymi na biało pomimo rozgrzanego silnika i sprzyjającej pogody, przyczyną może być pęknięcie uszczelki pod głowicą między kanałem olejowym a cylindrem. Sutkiem tego jest spalanie oleju, który powoduje dymienie.
Dymienie może być także oznaką doboru złej mieszanki paliwowej lub przepalonego DPF-u.
5. Twardniejące przewody chłodnicy lub spadek mocy
Sprawdź przewody przy chłodnicy. Zbyt twarde przewody (nieuginające się podczas ściskania) mogą wskazywać na przedostawanie się do układu chłodzenia ciśnienia z cylindrów. Jednocześnie ciśnienie w układzie spalania zmniejsza się, przez co możesz poczuć spadek mocy samochodu.
Test na obecność CO2 w układzie chłodzenia (test butelki)
Najczęstszą usterką uszczelki pod głowicą jest jej nieszczelność między cylindrem a kanałem wodnym. Produktem spalania jest dwutlenek węgla, który poprzez nieszczelność uszczelki przedostaje się do układu chłodzenia. Dlatego za pomocą testera możesz sprawdzić, czy dwutlenek węgla występuje w układzie chłodzenia.
Prosty tester kupisz już za 20 zł. Opakowanie zawiera korek zaślepiający, rurkę i płyn reakcyjny.
Przebieg testu:
- Odkręć korek płynu chłodniczego (przy rozgrzanym i wyłączonym silniku)
- Umieść korek zaślepiający w otworze zbiorniczka wyrównawczego
- Załóż rurkę pomiarową
- Do rurki wlej płyn reakcyjny (około 3 ml)
- Odpal samochód i utrzymuj obroty na poziomie +/-2500 przez kilka minut
- Sprawdź kolor płynu
- Zdemontuj zestaw i zakręć korek płynu chłodniczego
W przypadku nieszczelności płyn poprzez reakcję chemiczną zabarwi się na kolor zielony lub żółty. Natomiast, jeśli płyn nie zmieni koloru, oznacza to, że CO2 nie występuje w układzie chłodzenia.
Jak przedłużyć trwałość uszczelki pod głowicą ?
- Nie korzystaj z pełnej mocy na zimnym silniku.
- Nie doprowadzaj do przegrzania silnika.
- Dbaj o układ chłodzenia i wtryskiwacze, aby nie doprowadzać do zbyt wysokich temperatur.
- Do układu chłodzenia wlewaj płyn do chłodnic, a nie wodę.
Uszczelka pod głowicą to bardzo trwały element, jednak gdy się zużyje, naprawa nie będzie tania. Sama wymiana uszczelki nie wchodzi w grę, do tego trzeba doliczyć koszty związane planowaniem głowicy, wymianą rozrządu, oleju, robocizną itd. zależnie od konkretnej sytuacji. Zanim kupisz samochód używany, zwróć uwagę, czy nie wykazuje on objawów zużycia uszczelki pod głowicą. Pomoże Ci to zaoszczędzić sporo pieniędzy. Zobacz także, jak bez narzędzi sprawdzić stan sprzęgła i skrzyni biegów.
Polub nas na facebooku i nie przegap kolejnych poradników 🙂
Interakcje czytelnika
Komentarze
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi
- kontakt@jaksprawdzacauta.pl
- 515-726-021
DANE KONTAKTOWE
WISELANE PIOTR SOKOLIŃSKI
NIP: 6292493951
REGON: 383500674
41-300 DĄBROWA GÓRNICZA
WOJ. ŚLĄSKIE
Odnośnie punktu 2 – osad pod korkiem.
Taki osad (majonez) może również powodować uszkodzenie uszczelki od chłodnicy oleju w autach które takie rozwiązanie posiadają. Wówczas jest to naprawa szybka i w miarę tania. Zestaw regeneracyjny uszczelek kosztuje kilkadziesiąt zł + robocizna.